چکیده:
یکی از مفاهیم عرضه شده در حوزه مدیریت راهبردی فرهنگ طی سالیان اخیر در ایران،ابزار و مفهوم مهندسی فرهنگی است.به واسطه اهمیت بیتردید این مقوله در مناسبات سیاسی و اقتصادی،توسعه و تعمیق ارزشهای اجتماعی و رضایت شهروندان و سایر موارد؛این تحقیق سه هدف توصیف و تبیین مفهوم مهندسی فرهنگی(به عنوان یک استعاره مدیریت راهبردی فرهنگ)،بررسی چالشها و ارائه راهکاری مدیریتی در زمینه پیادهسازی این مفهوم را دنبال میکند.بدین لحاظ این مقاله مرکب از سه بخش اصلی است.بخش نخست به معرفی و تبیین ابعاد و کارکردهای استعاره مهندسی فرهنگی میپردازد.بخش دوم مقاله به تحلیل انتقادی کژکارکردهاو نیمه تاریک مهندسی فرهنگی میپردازد.بخش سوم نیز ضمن بررسی تطبیقی نقشه تعالی فرهنگی با مفهوم نوین خودارزیابی فرهنگی،سعی در ارائه الگوی مدیریتی یکپارچه با استمداد از این مفاهیم دارد. بدیهی است درک مشترک و اتفاق نظر ذی نفعان(نخبگان سیاسی،مردم،...)،شفافسازی و تبیین رابطه این مفهوم با سایر استعارههای مدیریت راهبردی فرهنگ(نظیر ایران فرهنگی و گفتوگوی تمدنها)و لحاظ سایر مؤلفههای دخیل در تصمیمسازی راهبردی،گام بزرگی را در توسعه و تعمیق این مفهوم برمیدارد.
خلاصه ماشینی:
"اصغریزاده* تاریخ تایید مقاله 88/4/21 احمد رضا قاسمی** چکیده: یکی از مفاهیم عرضه شده در حوزه مدیریت راهبردی فرهنگ طی سالیان اخیر در ایران،ابزار و مفهوم مهندسی فرهنگی است.
به واسطه اهمیت بیتردید این مقوله در مناسبات سیاسی و اقتصادی،توسعه و تعمیق ارزشهای اجتماعی و رضایت شهروندان و سایر موارد؛این تحقیق سه هدف توصیف و تبیین مفهوم مهندسی فرهنگی(به عنوان یک استعاره مدیریت راهبردی فرهنگ)،بررسی چالشها و ارائه راهکاری مدیریتی در زمینه پیادهسازی این مفهوم را دنبال میکند.
Metaphore (به تصویر صفحه مراجعه شود) نمودار 1:فرایند مدیریت راهبردی فرهنگ میشود ولی اهمیت آن بیش از این است،زیرا استعاره در واقع روشی جهت تفکر و طریقی از بینش را القاء میکند.
Balance scorecard (به تصویر صفحه مراجعه شود) نمودار 2:ابعاد توجیهپذیری مدیریت فرهنگی(وودلی،6002:291) نمودار 3:نقشه راهبرد تعالی فرهنگ کشور(قاسمی،6831:9) داراییها و عوامل نامشهود علاوه بر داراییهای مشهود در سنجش عملکرد بوده است.
استفاده از مفهوم همطرازی و همسویی در این مدل در جهت انسجام راهبردی فرهنگی پیشین(گفتوگوی تمدنها)و مفاهیم جدید همچون ایران فرهنگی(توسعه و تعمیق روابط فرهنگی با دولتها و ملتهای دارای فرهنگ مشترک با ایران)نقش بسزایی در کسب اهداف و آمال فرهنگی در نقشه تعالی فرهنگی ایفا میکند.
*توانمندسازی در خصوص الگوبرداری خارجی فرایندهای شرکت *نگرش جامع و نظامند به ابعاد عملکرد *پیشگامی و هدایت برنامه بهبود مستمر سازمان نمودار 6:رویکردهای تطبیقی کارت امتیازی و مدل سرامدی سازمانی اروپایی(قاسمی،7831:29) در این رویکرد(نمودار 7)مفهوم نقشه راهبرد و کارت امتیازی متوازن با نگرشی از بالا به پایین ترسیم و تبیین میگردد."