چکیده:
تربیت صحیح در تمام سنین نیاز به الگو و اسوه دارد،خاصه در سنین حساس و نقشپذیر جوانی و چه کسی و چه سخنی بهتر از امام علی(ع)چرا که گفتار،سیره و رفتار معصومان علیهم السلام و به خصوص امام علی(ع)راهنمای بشریت در جهت آیین صحیح زیستن است.هدف این مقاله ترسیم سیمای جوان معیار از دیدگاه امام علی(ع)در دو محور صفات و ویژگیهای سلبی و ایجابی،با توجه به نامهها،خطبهها،و حکمتهای کتاب نفیس نهج البلاغه، بهویژه خطبه همام و نامه 31 ایشان که خطاب به فرزند گرامیشان امام حسن(ع)است که با روش جمعآوری اسناد و مدارک مرتبط و با استفاده از فرم گردآوری دادهها و به شیوه یکفی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است.از جمله ویژگیهای جوان شایسته و معیار در جنبه سلبی میتوان به مواردی همچون،دوری از ضعف اراده، پرهیز از بدخلقی،اجتناب از غرور و مستی در جوانی،و از جمله ویژگیهای جوان شایسته و معیار در جنبه ایجابی میتوان به مواردی همچون تهذیب نفس،داشتن وجدان اخلاقی،تقوا،خیرخواه بودن،احترام گذاشتن به بزرگتر، توجه به تجارب پیشینیان،رعایت حدود دوستی و تقویت عزت نفس اشاره کرد.
خلاصه ماشینی:
"3. واقعیت آن است که غرب زودتر از بسیاری ملل سابق در تاریخ تمدن و فرهنگ،به اهمیت مخاطرات فرهنگی جهان امروز آگاهی یافت و با بهرهگیری از قدرت اقصتادی و سیاسی خود،آخرین ضلع استثمار و استعمار را برمبنای نفوذ فرهنگی گسترانید.
رؤیای یکپارچهسازی فرهنگی جهان مسئله بسیار مهمی است که غایت آمال غرب به شمار میرود و در این میان یونسکو با تأکید بر توسعه مخرب ابزارمندی و تکنولوژی در جهان،هشدار نابودی فرهنگها را اعلام و لزوم «اقدام فرهنگی»را درصدر برنامههای خود قرار میدهد.
اگرچه یونسکو طرح«اقدام فرهنگی»را در مقابله با استیلای تکنولوژی و سیطره غفلت جهانی نسبت به فرهنگ بومی به ثبت رسانده است؛اما «اقدام فرهنگی»را باید رویکرد مهمی از نوع فعالیت غرب قلمداد کرد که در برهههای مختلف تاریخی به اشکال مختلف نمایان شده است.
«صدور انقلاب اسلامی»که به عنوان یکی از اهداف کلان انقلاب اسلامی مورد توجه بوده،برمبنای فطرت پاک مردم جهان تا حدود زیادی به وقوع پیوسته است و عمق تأثیر آن را میباید در تحول و تغییر اقدام فرهنگی غربی مشاهده کرد."