خلاصه ماشینی:
"در آموزش هنر،الخاص دوست داشت نقش مراد(قطب،مرشد و میاندار) را بر عهده داشته باشد و به شاگردانش شیوهء نقاشی خود را یاد دهد(شاگردانش را طوری پرورش میداد که سالهای سال بعد هم میتوانستی خط نامرئی تکنیک الخاص،رنگهای آبکی و شل،تصویر یا اشیایی با خطوط پررنگ چون طراحی روی سطح رنگین را از دور تشخیص دهی؛موفقترین کار او،که هم اولین کانسپچوال در ایران بود و هم در روش عرضه میتوانست در عرصهء بین المللی در سطح آوانگارد مطرح شود).
الخاص در یکا نمایشگاه گروهی با نامی و ممیز و گریگوریان یک بیل درسته را به دیوار نمایشگاه آویزان کرد(مثل مارسل دوشان که تولت مردانه را با عنوان"فانتین"پنجاه سال جلوتر به کار برد، منتها کار الخاص هم ایرانی بود و هم سوسیالیستی)،نیشخندی داشت برای نقاشان دیگر که:ول معطلید!او روی کاغذی کلمهء "آخ"را نوشت و بالای بیل گذاشت و باعث جنجال و بحث ودرگیری شدید در روز اول نمایشگاه شد."