چکیده:
پژوهش حاضر با هدف مدلیابی معادلات ساختار روابط بین ادراک معلمان از ابعاد اعتماد سازمانی با تعهد مستمر و عاطفی آنها به سازمان آموزش و پرورش در سال تحصیلی 88-7831 به مرحله اجرا در آمد.این پژوهش از نوع پژوهشهای همبستگی با استفاده از روش مدلیابی علی است.بدین منظور 053 نفر(721 مرد و 322 زن)به عنوان نمونه از بین کلیه معلمان و دبیران مرد و زن نواحی 5 گانه آموزش و پروش شهر اصفهان باروش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای که در آن نسبت سهم شرکتکنندگان نیز در نظر گرفته شده بود،انتخاب شدند.برای جمعآوری دادههای پژوهش از دو پرسشنامه اعتماد به سازمان و اعتماد به مدیر،همچنین دو پرسشنامه تعهد مستمر و عاطفی استفاده گردید. روایی صوری و محتوایی و پایایی این پرسشنامهها به دقت بررسی و مورد تأیید قرار گرفت.در راستای بررسی فرضیههای پژوهش دادههای جمعآوریشده با استفاده از نرمافزار بسته آماری علوم اجتماعی و لیزرل تحلیل گذردید.یافته نشان داد که همبستگی بین اعتماد به مدیر با تعهد مستمر(0/213)و تعهد عاطفی(0/464)همچنین همبستگی بین اعتماد به سازمان با تعهد مستمر(0/142)و تعهد عاطفی(0/952)در سطح P>0/01 معنادار بوده و اعماد سازمانی(که ترکیب نمره اعتماد به سازمان واعتماد به مدیر بود)بر تعهد سازمانی دارای تأثیر مستقیم،یکسویه و معنادار بوده است.از بین فرضیههای ارئهشده در مدل پیشنهادی پژوهش فرضیه دوم و سوم مبنی بر رابطه یکسویه و مستقیم اعتماد به سازمان با تعهد عاطفی و تعهد مستمر مورد تأیید قرار نگرفت و و در نهایت مدل علی طراحیشده براساس الگوی معادلات ساختاری با شاخص نیکویی بر ازش (GFI) ،0/7 بازنگری و مدل مفهومی نهایب ارائه گردید.
خلاصه ماشینی:
"صص 471-551شناخت ادراک معلمان از روابط ابعاد اعتماد سازمانی با تعهد مستمر و عاطفی به
پژوهش حاضر با هدف مدلیابی معادلات ساختار روابط بین ادراک معلمان از ابعاد اعتماد سازمانی با تعهد
اعتماد به سازمان واعتماد به مدیر بود)بر تعهد سازمانی دارای تأثیر مستقیم،یکسویه و معنادار بوده است.
ارئهشده در مدل پیشنهادی پژوهش فرضیه دوم و سوم مبنی بر رابطه یکسویه و مستقیم اعتماد به سازمان با تعهد عاطفی
کارکنان را مشخص میکند به این صورت که اعتماد با ماندن و ترک سازمان مرتبط است.
2-ادراکات معلمان از اعتماد به سازمان به طور مثبت و معناداری با تعهد مستمر رابطه دارد.
3-ادراکات معلمان از اعتماد به سازمان به طور مثبت و معناداری با تعهد عاطفی رابطه دارد.
4-ادراکات معلمان از اعتماد به مدیر به طور مثبت و معناداری با تعهد مستمر رابطه دارد.
این پژوهش که با هدف بررسی رابطه بین ادراک از اعتماد سازمانی با تعهد مستمر و تعهد
و اعتماد به سازمان وتعهد مستمر (r 0/241) بدست آمده است که این نکته حاکی از ارتباط مؤلفههای
به عبارت دیگر این مدل تا حدودی میتواند روابط ابعاد اعتماد سازمانی با تعهد
مدل مفهومی علی رابطه بین ادراک از ابعاد اعتماد سازمانی با تعهد مستمر و تعهد عاطفی معلمان
هدف از انجام این پژوهش شناخت روابط ادراک معلمان از ابعاد اعتماد سازمانی با تعهد مستمر
همچنین در این پژوهش اعتماد به سازمان رابطه مثبت و معناداری با تعهد مستمر و عاطفی نشان
به عبارت دیگر تمایل معلمان به ماندن در سازمان آموزش و پرورش تحت تأثیر مستقیم اعتماد"