خلاصه ماشینی:
"علاوه بر این آمارهای گوناگونی که وسیله بعضی سازمانهای فوق ملی مانند سازمان ملل متحد یا سازمان همکاری و توسعه اقتصادی انتشار مییابد مکمل آمارهای ملی بوده و امکان یک مقایسه دقیق را بوجود میآورد بطوریکه مثلا اگر یک کشور در حال توسعه با مسئله صدور کنجاله مصرفی چارپایان مواجه باشد بدون آنکه متحمل صرف مخارجی گردد فقط با مقایسه این قبیل آمارها و توجه بزبان ارقام بخوبی خواهد دانست که وضع کدامیک از بازارها برای تأمین نظر او مناسب است و یا فی المثل کشوریکه خواهان افزایش صادرات یکی از مواد اولیه خویش است با در دست داشتن این آمارها قادر خواهد بود رأسا راه صحیح در رسیدن بهدف خود را انتخاب نماید.
اما اگر موضوع تحقیق عبارت از مسئله یک کالای با دوام باشد باید اوضاع و احوال دارندگان کالاهای مشابه آنرا در نظر گرفت و وضع اجتماعی و اقتصادی مصرفکنندگان را مورد توجه قرار داد و مخصوصا بررسی را روی یک نکته متمرکز ساخت که اگر در جهت بهبود کالا تغییراتی داده شود یا کالاهای مشابهی با خصوصیات دیگری تولید گردد آیا مشتریان تازهای جلب خواهد کرد یا نه؟البته این نحوه تحقیقات ممکن است بسیار گران تمام شود زیرا جمعآوری عقاید مختلف و گلچین سلیقههای گوناگون احتیاج به تبحر و ممارست کامل دارد تا بتواند آمارهای ارزندهای بدست دهد و بالعکس اجرای ناشیانه این طرح چه بسا نتایج تحقیقات را بکلی خراب و غیر قابل استفاده خواهد کرد بهمین مناسبت است که باید گفت تقریبا فقط سازمانهای تخصصی بازاریابی میتوانند این قبیل بررسیها را صحیحا انجام دهند و نتیجه دلخواه را بدست آورند."