خلاصه ماشینی:
"برخی شرکتها مثلا از فناوری اینترنت استفاده کردهاند تا جهت رقابت را از کیفیت،برخی ویژگیها و خدمات تغییر دهند و مسیر رقابت را متوجه قیمت سازند و با این کار،کسب سود برای افراد دیگر در صنایع خود را مشکلتر سازند.
باید پرسشهای بنیادی را مطرح سازیم:چه کسی از مزایای اقتصادی که اینترنت ایجاد میکند برخوردار خواهد شد؟آیا همهی این سود و ارزش نهایتا متوجه مشتریان خواهد بود یا شرکتها هم میتوانند بخشی از این سود را به دست آورند؟تأثیر اینترنت بر ساختار صنعت چه خواهد بود؟آیا اینترنت مجموع منافع و مزایا را گسترش خواهد داد یا باعث کاهش آن خواهد شد؟تأثیر اینترنت بر راهبرد چه خواهد بود؟آیا اینترنت قابلیت شرکتها را جهت حصول مزایا و منافع مستمر در برابر رقبا مورد حمایت قرار خواهد داد یا آن را تحلیل خواهد برد؟در پرداختن به این پرسشها بخش عمدهی آنچه مییابیم نگرانکننده است.
بنابراین چگونه میتوان از اینترنت جهت ایجاد ارزش اقتصادی استفاده کرد؟جهت یافتن پاسخ این سؤال،باید نگاهی به فراسوی علامتهای فوری بازار،یعنی به دو عامل بنیادی تعیین کنندهی سوددهی داشته باشیم: ساختار صنعت که سوددهی متوسط رقیب را معین میکند و منفعت رقابتی تداومپذیر که به شرکت امکان میدهد تا بهتر از رقیب عمل کند.
اینترنت به مشتریان امکان میدهد به آسانی اطلاعات گستردهای در مورد تحصیلات گردآوری کنند،از مشخصات دقیق و گزارشهای تعمیرات گرفته تا قیمتهای عمدهفروشی برای خوردوهای جدید و قیمتهای متوسط برای خوردوهای مستعمل، مشتریان همچنین میتوانند از میان گزینههای بسیار بیشتری انتخاب کنند که از کدام یک خرید کنند،نه تنها معاملهگران محلی، (به تصویر صفحه مراجعه شود) بلکه انواع متعددی از شبکههای خردهفروشی اینترنتی(نظیر«اتو وب»و«اتو ونتیج»)و معاملهگران مستقیم الکترونیک(نظیر «اتوموبیل دات کام»،«اتونیشن»و«کارز دایر کت دات کام») نیز میتوانند انتخاب شوند."