خلاصه ماشینی:
ذوق و تکامل نقوش در هنر قلمکار اصفهان مهناز شایستهفر* (به تصویر صفحه مراجعه شود) قلمکار اصفهان حسین یاوری،علیرضا بطلانی یادگار و هاله هلالی اصفهانی انتشارات فرهنگستان هنر بدون تردید یکی از هنرهای سنتی و صنایع دستی باارزش و مطرح ایران در سطح ملی و بین المللی هنر قلمکار و قلمکارسازی است که درحال حاضر در زمرهی چاپهای سنتی قرار دارد؛هنری که هرچند براساس قراین،اسناد و مدارک موجود خاستگاه اولیه آن را در تمدن دیگری باید جستوجو کرد،اما استادان و هنرمندان ایرانی شهر اصفهان چنان در رشد،بالندگی،ذوق آزمایی،تحول و تکامل نگارهها،شیوههای تولید و افزایش جلوهی هنری آن کوشیدهاند که این هنر تبدیل به یکی از هنرهای صناعی پررونق و مطرح ایرانی شد و در بطن زندگی فردی و اجتماعی ایرانیان جایگاه شایستهای یافت.
در چاپ قلمکار هر رنگ مخصوص یک قالب و هر قالب (به تصویر صفحه مراجعه شود) تصویر شماره 1: خشک کردن پارچههای قلمکار در کنار زاینده رود با طرح بته جقه، ص 211،منبع ش 6.
در ادامه این فصل چگونگی چاپ رنگ آبی(برای نقوش ساقه،شاخه یا زمینه طرحهای قلمکار)،رنگ زرد(نشستن بر روی بعضی از نقاط خالی طرح)و رنگ سبز و روش تهینه آنها مطرح شده است.
تفاوت دیگر این است که در گلزنی از یک یا دو رنگ استفاده میشود و اغلب رنگهای مصرفی ثابت نیستند ولی پارچههای قلمکار دارای تنوع رنگی بیشتری میباشند و رنگهای مصرفی نیز ثابت است،زیرا اگر رنگها ثابت نباشند،رنگ کلیه نقوش در مراحل اولیه تولید از بین میرفت.