چکیده:
جامعهء اسلامی به دلیل اهمیت ارزشهای فرهنگ اسلامی،مراکز فرهنگی فراوانی را تأسیس کرده و نیروی انسانی و امکانات قابل توجهی را در اختیار آنان قرار داده است.با گذشته سه دهه از فعالیت این مؤسسات فرهنگی،به نظر میرسد که این مراکز به موفقیت چندانی در جهت رشد و تعالی فرهنگ اسلامی نایل نیامدند.یکی از دلایل اصلی این ناکامیها،عدم توجه به اصول تربیت فرهنگی در مدیریت و برنامهریزیهای فرهنگی است که مطالعه و تبیین این اصول از اهداف این پژوهش است.در این مقاله که یک تحقیق بنیادی است،سعی شده با روش کتابخانهای ضمن ارائه تعریفی جامع از فرهنگ، به مهمترین اصول حاکم بر پرورش فرهنگی با تأکید بر منابع اسلامی و روانشناسی و سخنان مقام معظم رهبری پرداخته و به این سؤال اساسی پاسخ داده شود که علت اصلی بازدهی کم عملکرد متولیان فرهنگی چیست؟فرهنگ هر جامعه شامل سه جزء اصلی اعتقادات،عادات و رفتارهای حاکم بر آن جامعه و راه انتقال یا کسب آن نیز از طریق تعلیم و تربیت است.بنابراین،در پرورش و انتقال ابعاد و اجزای فرهنگ نیز باید اصول دهگانهء حاکم بر تعلیم و تربیت در نظر گرفته شود.
This survey concerns the importance of is/amic values and believes that the islamic culture formed through last 3 decades has not been successful. One of the reasons is ignoring the principles of islamic culture and training . The centre-piece of the following article is to answer a basic question: What is the main reason for low efficiency of cultural activities during last years? The culture of every society is based on 3 branches: believes, customs and behaviors. These dimensions are developed through training. Therefore as a result ten (10) principles of training should be considered in education.
خلاصه ماشینی:
در این مقاله که یک تحقیق بنیادی است،سعی شده با روش کتابخانهای ضمن ارائه تعریفی جامع از فرهنگ، به مهمترین اصول حاکم بر پرورش فرهنگی با تأکید بر منابع اسلامی و روانشناسی و سخنان مقام معظم رهبری پرداخته و به این سؤال اساسی پاسخ داده شود که علت اصلی بازدهی کم عملکرد متولیان فرهنگی چیست؟فرهنگ هر جامعه شامل سه جزء اصلی اعتقادات،عادات و رفتارهای حاکم بر آن جامعه و راه انتقال یا کسب آن نیز از طریق تعلیم و تربیت است.
به عنوان مثال میتوان به مراکز ذیل اشاره کرد: شورای انقلاب فرهنگی،وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تمام تکشیلات تابعه، خبرگزاریها،روزنامهها،مجلات،صدا و سیما و سایر رسانهها،سایتهای اینترنتی،سازمان تبلیغات اسلامی با تمام تشکیلات تابعه و مجموعهء مبلغان،بسیج و پایگاههای مقاومت مساجد و وزارتخانهها و مراکز اداری سراسر کشور،ائمه جمعه و ستاد اقامه نمازهای جمعه سراسر کشور، ستاد امور مساجد و ائمه جماعات سراسر کشور،ستاد اقامهء نماز،ستاد امر به معروف و نهی از منکر،دفاتر-عقیدتی سیاسی در مراکز نظامی،نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها با تمام تشکیلات تابع،سازمان فرهنگی-هنری شهرداریها،سازمان ملی جوانان،حوزههای علمیهء سراسر کشور،مؤسسات آموزشی و دانشکدههای دینی،بنیادها و مؤسسات پژوهشی دینی در سراسر کشور،آستان قدس رضوی و آستان مراقد امامزادهها در سطح کشور،معاونت تربیتی وزارت آموزش و پرورش و معاونت فرهنگی سایر وزارتخانهها و مراکز و مؤسسات دیگر،تشکلها و بنیادهای مستقل مردمی نظیر هیأتها و مؤسسات خیریه،انجمنهای اسلامی موجود در دانشگاهها، سازمانها،وزارتخانهها و مراکز دیگر،و دهها متولی فرهنگی کوچک و بزرگ دیگر که جمعا در این مراکز،میلیونها نفر نیرو به طور مستقیم مشغول به کار بوده و در هر سال،دهها هزار میلیارد تومان بودجه صرف فعالیتهای فرهنگی میشود.
(کلینی،5731،ص 394) نکتهء مهم،تمایل فطری محرومان به سمت افرادی است که آنها را تحت حمایت خود قرار میدهند و اغلب یاران و اصحاب پیامبر(ص)و سایر معصومین(علیهم السلام)و در عصر حاضر نیز برپاکنندگان انقلاب اسلامی ایران را فقرا و محرومان تشکیل دادهاند که یکی از علتهای آن میتواند توجه ویژه اسلام به این نیاز انسانی باشد.