چکیده:
باید دید انتشار علم یعنی چه؟چاپ و انتشار کتاب در چه شرایطی در انتشار علم تأثیر دارند؟ نگارش کتاب باید مبتنی بر اصول تحقیق باشد.کتابهای علمی معمولا حاوی مباحث علمی هستند مؤلفان کتابهای علمی باید با چگونگی تدوین یک مبحث علمی آشنا باشند.دانشمندان در تدوین یک مبحث علمی مراحل زیر را طی میکنند: الف-بیان مساله پس از برخورد به وضع نامعلوم و تحلیل آن وضع؛ ب-جمعآوری اطلاعات از منابع مختلف؛ ج-تدوین فرضیه و آزمایش فرضیه انتخاب شده. عامل دیگر در انتقال علم شیوه آموزش است.در مراکز آموزشی استاد یا معلم از طریق ایراد سخنرانی نکتههائی را به ذهن دانشجویان منتقل میکند و دانشجویان با حفظ نکتههای مطرح شده به ارائه محفوظات میپردازند. از نظر ما شاگردان خود باید در کسب معلومات فعال باشند.برای این منظور خود باید متوجه مساله اساسی در هر مبحث شوند؛اطلاعات مربوط به مساله را مطالعه کنند و چگونگی تدوین فرضیه را بررسی نمایند و بیش از حضور در کلاس آماده باشند که خود شخصا به ارائه مبحث علمی اقدام نمایند.معلم در این فرآیند بحث شاگردان را هدایت میکند.دانشجویان در هر حال باید از این طریق به شیوه تحقیق آشنا شوند و در سطح دکتری،پس از تخصص در دانش موجود در رشته موردنظر به تحقیق اصیل بپردازند و از این طریق اندیشه تازه به وجود آورند.
خلاصه ماشینی:
"دانشجویان در هر حال باید از این طریق به شیوه تحقیق آشنا شوند و در سطح
دکتری،پس از تخصص در دانش موجود در رشته موردنظر به تحقیق اصیل بپردازند و از این طریق اندیشه تازه
در هر مبحث نویسنده کتاب باید با طرح سؤال یا مساله آغاز کند،اطلاعات موجود از
آنچه دانشمند در هر رشته در تدوین مبحث علمی انجام میدهد نه تنها در تدوین
این صورت است که استاد یا معلم از طریق ایراد سخنرانی چند نکته را بیان میکند.
شیوه آموزش نیز باید مراحلی را که دانشمند در تدوین مبحث علمی طی کرده
به نظر ما ارائهدهنده مبحث علمی در کلاس باید همه شاگردان باشند.
طرح تحقیق نیز همان مراحلی را مطرح میسازد که دانشمند در تدوین مبحث علمی
دانشمند نیز از طریق تحقیق به تدوین مبحث پرداخته و نظریه تازه،مفاهیم تازه و اصول و قوانین را مطرح ساخته است.
در تدوین مباحث علمی انجام میدهند دانشجویان را به شیوه تحقیق آشنا میسازد."