چکیده:
و استادان دانشگاهها و مردم معمولی با سطح تحصیلات فوق دیپلم و بالاتر تشکیل میدهند.برخی از سؤالات مطرح شده از این قرار است که آیا علت عدم رویکرد مردم به بانکهای مجازی را میتوان در ناآشنایی آنان با فضای مجازی مثل اینترنت و اینترانت دانست؟آیا ناآشنایی مردم با زبان انگلیسی و یا نبود زیرساختهای مناسب نرمافزاری،سختافزاری و فرهنگی آموزش یا نبود تمهیدات اعتماد بخشی در این رابطه دخیل میباشند؟در نهایت نتیجهء تحقیق این شد که عموم مردم دلیل استقبال نکردن از بانکهای مجازی را نبود نرمافزارهای مناسب میدانند و در مرحلهء بعد به عدم اطمینان و اعتماد به امنیت مالی در شبکههای اینترنتی اشاره کردهاند.دانش بشری و فناوریهای جدید،با سرعت شگفتآوری در حال پیشرفت هستند، ضروری است که این حرکت پرشتاب در تمام زوایای زندگی انسانها صورت گیرد. بانکداری مجازی یکی از این زوایا محسوب میشود.بانکداری مجازی به معنای استفاده از اینترنت جهت انجام عملیات بانکی و عدم حضور فیزیکی در شعبههای بانکها است.پژوهشگر در این مقاله به بررسی این مسأله پرداخته است که با وجود مزیتهای استفاده از بانکداری مجازی،علت استقبال نکردن مردم از این فناوری چیست؟برای مثال مردم هنوز هم برای واریز قبضهای آب،برق،تلفن،گاز و...به
خلاصه ماشینی:
"بانکداری مجازی دستاوردهایی دارد که از جملهء آنها میتوان به موارد زیر اشاره کرد:کاهش دفعات مراجعه به بانکها و مؤسسات مالی،افزایش سرعت در انجام عملیات بانکی،از بین رفتن محدودیتهای زمان و مکان و در نهایت صرفهجویی در وقت و هزینه،کاهش حجم ترافیک و آلودگی هوا و ایجاد آسودگی خاطر در هنگام دوری از محل زندگی و خانواده به سبب مسافرت یا انجام مأموریت؛اما هنوز در کشور ایران مردم تمایل چندانی به استفاده از بانکداری مجازی نشان نمیدهند.
مروری بر ادبیات موضوع طی دهههای اخیر تحولات شگرفی در نظام بانکداری به وجود آمده است که در مجموع چهار دوره را شامل میشود: الف)دورهء اول:اتوماسیون پشت باجه در این دوره که نقطهء آغازین کاربرد رایانه در نظام بانکداری است،با استفاده از یک رایانهء مرکزی،اطلاعات و اسناد کاغذی تولید شده در شعب،به صورت دستهای به مرکز ارسال و عمل پردازش به صورت شبانهروزی روی آنها انجام میشد.
اما در این پژوهش کوشش شده است که بیشتر به زیرساختها توجه شود؛ ب)نتیجهء حاصل از این تحقیق مشخص کرد که ارتقای زیرساختهای نرمافزاری از دیدگاه مردم تهران که در حقیقت جامعهء آماری این تحقیق را تشکیل میدهند،در اولویت اول قرار دارد؛ ج)از دیگر نتایج به دست آمدهء محققان قبلی و در دیگر کشورها میتوان به نقش عوامل زیر در تمایل مردم به بهرهبرداری از فناوری بانکداری مجازی توجه کرد: 1-چگونگی پاسخگویی بانکهای مجازی به اعتراض مشتریان؛ 2-کیفیت گرافیکی و طراحی جذاب وب سایتها؛ 3-سرعت در اجرای خواستههای مشتریان؛ 4-دقت در اجرای خواستههای مشتریان؛ 5-محرمانه بودن اطلاعات مشتریان؛ 6-سهولت استفاده از وب سایتها؛ د)در نهایت اینکه بسیاری از نتایج تحقیقات بیان شده دارای نقاط مشترک آشکار و پنهان با نتایج این تحقیق هستند."