چکیده:
در این پژوهش،کارایی فنی با فرض ثابت و متغیر به مقیاس و کارایی مقیاس برای نمایندگیهای بیمه کارآفرین در استان خراسان رضوی و شمالی محاسبه و تجزیه و تحلیل گردیده و سپس با استفاده از یک مدل دومرحلهای، کارایی عملیاتی و کارایی منابع انسانی هریک از نمایندگیها نیز محاسبه و تجزیه و تحلیل شده است.در نهایت نیز مدلی جهت تجزیه و تحلیل همزمان کارایی عملیاتی و کارایی منابع انسانی ارائه گردیده و تشریح شده است. نتایج حاصل گویای آن است که 9 نمایندگی دارای سطح بالایی از کارایی عملیاتی و انسانی بوده و تنها یک نمایندگی،کارایی منابع انسانی بالاتری نسبت به سایر نمایندگیها دارد.علاوه بر آن 7 نمایندگی از 9 نمایندگی بیمه که توسط مدل تطبیقی کارا شناخته شدهاند،توسط زنان اداره میشوند که گویای فضای مناسب صنعت بیمه برای رشد زنان توانمند است.
خلاصه ماشینی:
"دیدگاه منابع انسانی نیز بررسی شوند و کارایی نمایندگیها از این نظر نیز تحلیل گردد.
در صنعت بیمه نیز تحقیقات متعددی از این روش جهت ارزیابی عملکرد نمایندگیهای
تحلیل پوششی دادهها کارایی شرکتهای بیمه یونان را در دوره 9 ساله بررسی کردند.
در زمینه ارزیابی کارایی شرکتهای بیمه با استفاده از روش تحلیل پوششی دادهها در
همکارانش نیز در همان سال به بررسی کارایی نمایندگیهای بیمه با استفاده از
همان سال تحقیق دیگری جهت ارزیابی کارایی نمایندگیهای بیمه با استفاده از
نتایج تحقیق علمی و دقیق نخواهد بود،لذا برای اطمینان بیشتر از وجود همخطی قابل تحمل میان عوامل نهادهای از روش تحلیل مؤلفههای اصلی1بهره گرفته شده
جهت ارزیابی همزمان کارایی عملیاتی و انسانی نمایندگیها این مدل طراحی شده
از آنجایی که میانگین کارایی فنی نمایندگیهای بیمه با استفاده از روش بازده ثابت به
تجزیه و تحلیل دادههای نمونه و تعیین کارایی فنی و مقیاس نمایندگیهای بیمه
در جدول 4 و 5 نتایج حاصل از تحلیل کارایی انسانی و عملیاتی نمایندگیهای بیمه
(به تصویر صفحه مراجعه شود) جهت محاسبه کارایی منابع انسانی نمایندگیهای بیمه،همانگونه که در نمودار 1 آورده شد،
از نظر منابع انسانی نیز کارا میباشند؛درحالیکه این نتیجهگیری در مورد کارایی عملیاتی
این دسته شامل نمایندگیهایی است که کارایی منابع انسانی بالاتر از 0/395 و کارایی
در این تحقیق از روش ناپارامتریک تحلیل پوششی دادهها جهت تجزیه و تحلیل
عناصری که جهت این سنجش کارایی استفاده شده است در مدل ارزیابی
بیشتر است و نمایندگیهای بیمه نیز جهت بالا بردن کارایی خود باید بتوانند از منابع"