خلاصه ماشینی:
"به دلیل جنبههای مشترک زیادی که بین کاریکاتور و تصویرسازی وجود دارد موضوع این تحقیق حول محور کاریکاتور مطبوعاتی در ایران که (به تصویر صفحه مراجعه شود) بهطور خاص بر روی نشریهء ملا نصر الدین به عنوان یکی از موفقترین نشریات طنز در تاریخ کاریکاتور ایران،متمرکز شده است.
عظیمزاده را میتوان از نخستین کاریکاتوریستهای مطبوعاتی ایرانی دانست که به شکل حرفهای در نشریات مصور فکاهی متعددی از جمله نشریه ملا نصر الدین قلم زده است.
او در سالهای نخستین کارش تصاویر بسیاری از شخصیتهای تاریخی از جمله پرترههای نزدیک به پنجاه تن از سلاطین ایران را از آغاز تا قرن بیستم تصویر کرد،وی در پی همکاریاش را ملا نصر الدین 0051 کاریکاتور را برای آن ترسیم کرد:یحیی آرینپور،در مورد عظیمزاده نوشته است:«عظیمزاده فرزند اصلان بنیانگذار نقاشی رئالیستی در آذربایجان شوروی است.
سید علی بهزاد،از خانواده هنرمند میر مصور بود که همگی اعضای این خانواده کمکهای شایانی به پیشرفت هنر نقاشی در ایران کردهاند،او در سال 0291 میلادی درحالیکه بیش از 61 سال نداشت در تبریز با جلیل محمد قلیزاده مدیر نشریه آشنا شد و با وی شروع به همکاری کرد.
بهزاد با استفاده از تجربههای گرانقدر سایر هنرمندان این نشریه همچون روتر،شلینگ و عظیمزاده توشهای ارزشمند برای خود تدارک دید و با استفاده از قدرت طراحی پرورشیافته در نزد پدر هنرمندش،مجموعهای از تصاویر طنزآمیز از رویدادها و وقایع روزمره آن زمان ارائه کرده است.
در شماره اول نشریه ملا نصر الدین،در تبریز، سید علی بهزاد درباره کارگزارخانه(ادارهای که کنسولهای کشورهای بیگانه به توسط آن با والی شهر تبریز ارتباط برقرار میکردند)طرحی زد و میرزا جلیل نیز دراینباره مقالهای نوشت که باعث شد این نشریه به دستور والی بهطور موقت توقیف شود."