خلاصه ماشینی:
"هرکدام از این دو ساحت،مفاهیم و مقو لات خاص خود را دارند و احکام خاصی در آنها بر دین بار میشود.
اما در اینسو،مورخان،جامعهشناسان و روانشناسان با وجود دین سروکار دارند و از کارکردها و فونکسیونهای فردی و جمعی و تاریخی آن سخن میگویند.
اما این تفکیک،علی الاغلب،در میان تودههای مردم دیندار،و گاه نزد عالمان رسمی دین که صرفا با ماهیت دین سروکار داشتهاند و ساحت وجود دین و مقام تحققیافتهء آن هرگز محل تأمل آنها نبوده،چندان قابل هضم نیست.
آنها گمان میکنند که احکام صادره از سوی مورخان و جامعهشناسان ناظر به ماهیت دین است؛احکامی که دین را پدیدهای فرهنگی و اجتماعی تلقی میکند که در تعامل و دادوستد و همکنشی با سایر عناصر فرهنگی و اجتماعی قرار دارد و این،به مذاق دینداران خوش نمیآید؛حال آنکه باید ساحت ماهیت دین را از ساحت وجود دین بازشناخت."