خلاصه ماشینی:
"بیان تجسمی در هفت پیکر نظامی همراه با تحلیل هشت نگاره برگزیده عبد الحمید امانی تهرانی مقدمه:بین شاعران توانمند ایران از نظر دید هنری و نگاه تصویری و ارائه چشماندازها و نگارههای کلامی،حکیم نظامی از جایگاه ویژهای برخوردار است.
بهرام پس از آگاه شدن از خبر مرگ پدرش،به ترتیبی که در داستان مذکور است به تخت شاهی مینشیند و دستور میدهد هفت گنبد و کوشک باشکوه به وسیلهء معمار زیردست و ماهری به نام شیده بسازند و آنگاه هریک از دختران پادشاهان را در یکی از آن کاخها جای میدهد و در هر روز از ایام هفته در یکی از آن گنبدها به نشاط و شادی میپردازد و دختر پادشاهی برای او داستان میسرائید.
ملا زمان روبهروی بهرام در سمت راست ایستادهاند(آماده خدمتگزاری)بخشی از بدن یکی از ملا زمان توسط کادر بریده شده است که در نقطه مقابل او این شیده است که بخشی از کادر را بریده و به نظر میرسد نگارگر اهمیت زیادی برای معمار قصر هفت گنبد قائل شده است.
رنگ قالب این نقاشی نیز مربوط به محل حضور بهرام است و نارنجی(صندلی)و (به تصویر صفحه مراجعه شود) قرمز خود را نشان میدهند.
صفا،چاپ نهم،تهران: انتشارات فردوس،8631،ص 897 (2)-نظامی در اسکندرنامه این کتاب را هفت پیکر(پیکر:تصویر)نامیده،آنجا که آثار خود را برمیشمارد: وز آن قصه(لیلی و مجنون)چون باز پرداختم سوی هفت پیکر فرست تاختم(گزیده اسکندرنامه: به کوشش:عبد المحمد آیتی:تهران:انتشارات انقلاب اسلامی،ص 52) ولی بدان سبب که مایه اصلی کتاب،هفت گنبد است،آنرا هفت گنبد هم گفتهاند."