خلاصه ماشینی:
"اما به هرحال، درک یهود از فلسفه اسلامی و رابطه نزدیک بین این دو از سده نهم تا سده سیزدهم وجود داشت،پیوندی که نه فقط در تکوین حوزههای تفکر یهود به موازات حوزههای تفکر اسلامی انعکاس یافته است،بلکه در کمک به شماری از دانشوران یهود در اواخر سده نوزدهم و اوایل سده بیستم برای انجام بررسیهای جدید در مورد فلسفه اسلامی در اروپا و آمریکا متجلی شده است.
مع هذا درک اسلامی از عقل هنگامی مشهود میشود که ما بحث راجع به مفهوم عقل توسط فیلسوف مهمی مانند ملا صدرا را مطالعه کنیم که در مورد برخی از آیات قرآن دربردارندهء این اصطلاح و یا در مورد بخش عقل از مجموعه حدیث شیعه اثر کلینی با عنوان اصول کافی شرح نوشت.
82بر اساس این نظریه، فیلسوفان بعدی اسلامی مانند ملا صدرا نظریه مبسوط عقل را در پیوند با عقل نبوی و نزول کلام الهی یا قرآن ارائه کردند و اندیشههای خود را تا حدی بر نظریههای قبلی مبتنی ساختند که توسط ابن سینا و دیگر مشایین مسلمان ارائه شده بود.
مع هذا مهمترین تفاسیر فلسفی در مورد قرآن توسط ملا صدرا نوشته شد که اسرار الایات و مفاتیح الغیب13وی در زمره شاهکارهای برجسته سنتی فکری اسلامی است،هرچند که این آثار تاکنون به ندرت در غرب بررسی شده است.
همانگونه که همه فیلسوفان اسلامی از الکندی به بعد با قرآن و حدیث آشنایی داشتند و با آن زندگی کردند،فلسفه اسلامی پیوند درونی خود را با منابع آشکار اسلام در طی سدهها هویدا ساخته است؛این پیوند حتی باگذشت سدهها هویداتر شده است،زیرا فلسفه اسلامی اساسا به منزله تأویل فلسفی کتاب مقدس در عین استفاده از میراث غنی فلسفه باستان است."