خلاصه ماشینی:
همچنانکه ابزار و وسایل اطلاعرسانی و ارتباطی مانند تلفن، رادیو و تلویزیون تغییرات عمدهای را در جوامع مختلف ایجاد کرد و منشا تحولاتی اجتماعی و فرهنگی شد، اکنون اینترنت، این پدیده جدید و متعامل [intractive] که به صورت دینامیکی چهار گوشه جهان را به هم متصل نموده استبه تدریجبه جانشینی برای پست تلفن، رادیو، تلویزیون و روزنامهها تبدیل میشود.
به جرات میتوان گفت چارهاندیشی تحلیلگران اجتماعی و متصدیان فرهنگی مبنی بر کنترل این جریان عظیم اطلاعاتی و پاکسازی این شاهراه از اطلاعات آلوده که از طریق تکنیک و صنعت و نوآوریها و اندیشههای پیچیده متخصصان حمایت میشود، راه به جایی نخواهد برد مگر آنکه از این پس اقدام به جمعآوری تمام ابزار و وسایلی نمود که در این راه به کار گرفته میشود که این نیز عملا غیر ممکن و نامعقول است.
اگر به تهاجم فرهنگی و روشهایی که برای استحاله فرهنگی جوامع به کار گرفته شدهاند حتی اگر به عنوان یک «پدیده اجتماعی» در عصر ارتباطات به آن نگاه کنیم، به جای گریز از آن، به مقابله با آن خواهیم اندیشید.