خلاصه ماشینی:
"آنچه مختصهی ممیزهی این گونهی کاربردی زبان ادب است،در اصل وجه ارجاعی آن است.
ما در زبان طنز،واقعیت جهان خارج را عینا منعکس نمیکنیم،بلکه از دو گونهی واقعیتگریزی در این آفرینش بهره میگیریم.
اما این مختصه،یعنی«بزرگنمایی یا کوچکنمایی واقعیتی در جهان خارج»نیز نمیتواند زبان طنز را از تمامی گونههای کاربردی زبان ادب متمایز سازد؛زیرا در«شعر»ما حتما با واقعیتگریزی سروکار خواهیم داشت.
تا به اینجا دریافتیم که زبان طنز به واقعیتی در جهان خارج ارجاع میدهد و در این ارجاع،از ابزارهای بزرگنمایی یا کوچکنمایی واقعیت بهره میگیرد.
این کار چیست؟ او واقعیتی را از جهان خارج انتخاب میکند که برای مخاطب شناخته شده است.
اگر واقعیتی که از جهان خارج انتخاب شده، تلخ باشد و واکنش در برابر آن به نوعی احساس رضایت از مضحک بودن چنین واکنشی در مخاطب بیانجامد،«طنز»پدید میآید.
شاید مجبور شویم در این مورد از مختصهی دیگری بهره بگیریم که در علم قابل تعریف باشد."