خلاصه ماشینی:
"این امر ایشان را به این سمت کشانده که اولا،انواع نامگذاری کودکان یکی از جلوههای مهم رفتارهای فرهنگی در درون هر گروه و جامعه است و تحولات آن میتواند به عنوان نمادی از لایههای لطیفتر و دیریابتر حیات اجتماعی،یعنی سلیقهها نگرشها و باورهای فردی و جمعی مرود بررسی قرار گیرد به نظر میرسد تدارکات روششناسانه و جمعبندی و نتیجهگیری تحقیق حاضر با تمایل محقق به تحلیل کلان فرهنگی متناسب نیست درست است که قرائتهای افراطیگرایش اسلامی و ملی باستانی با یکدیگر معارضاند ولی حالتهای متعادل هر دو،که وجه غالب آنها نیز هست در هم تنیده و همزیست هستند اسامی را با انواع پارهفرهنگهایی از جامعه که خود تشخیص دادهاند تطبیقدهنده،4در حالی که برای تقسیمبندی اینگرایشهای فرهنگی مبنای عینی معتبری ارائه نشده است،ثانیا،در مورد قرار دادن نامها در ذیل هرگرایش فرهنگی روشی به کار رفته است که اعتبار آن به شدت زیر سوال است و آن استفاده از نظر سه داور میباشد.
به علاوه،در این فصل مفهوم اسامی کاربردی بدون تعریف شدن مطرح شده است (ص 171) قبل از انجام یک تلاش روشمند برای تعیین رابطه اسامی باگرایشهای فرهنگی-سیاسی موجود در سطح جامعه باید در انتساب آنها به فرهنگی خاص احتیاط روششناسانه را از دست نداد میراث فرهنگی که مربوط به هویت تاریخی دینی و باستانی است بیشتر از طریق نامهای پسران و میراث فرهنگی مربوط به تمایلات زیباییشناسانه عمدتا از طریق نامهای دختران منتقل میگردد -در تحلیل رگرسیونی تحول اسامی(ص 148)از متغیر فرهنگی نام برده شده است که درصد بالایی از واریانس متغیرهای مورد نظر را تبیین میکند."