چکیده:
جامعهشناسی امروز در مقایسه با دوران اوج خود در دههء 1960 و 1970 راه خود را گم کرده و به یک رشتهء چند پاره و از هم پاشیده تبدیل شده است.یکی از علل چنین نزولی.این نگرش غالب است که«طبقه»دیگر یک ابزار توصیفی یا تحلیلی معتبر نیست.به نظر نویسندگان کتاب.دیگر توان پیشگویانهء«طبقه»برای تبیین رفتارهای فردی و فرآیندهای اجتماعی قابل اعتماد نیست.از این رو آنها جامعهء جدید را نه یک جامعهء طبقاتی بلکه به عنوان این باشد که بر میزان تغییر مبالغه میکنند و اطاعت و ملالتی را که همچنان در زندگی اکثریت اعضاء جوامع مرفه جهان وجود دارد کم اهمیت جلوه میدهند.
خلاصه ماشینی:
"از این رو آنها جامعهء جدید را نه یک جامعهء طبقاتی بلکه به عنوان این باشد که بر میزان تغییر مبالغه میکنند و اطاعت و ملالتی را که همچنان در زندگی اکثریت اعضاء جوامع مرفه جهان وجود دارد کم اهمیت جلوه میدهند.
این سنگ قبر،شامل جامعهء منزلتی-قراردادی ( status-conventional society )است که بر خلاف جامعهء طبقاتی که فعلا مرحوم شده حاوی این ابعاد است:1)ابعاد نمادین،«بدین ترتیب مهم بودن«شغل»نه به این علت است که توان قرار دادن آدمی در رابطهء استثماری را دارد،بلکه از آن رو است که نشان منزلت است و معرف میزان اهمیت فرد و توانایی مصرف اوست»(ص 156)؛2)شکافهای متعدد منزلتی که از تنوع منافع مادی شکل دهندهء سبکهای زندگی نشأت میگیرند؛3)فردگرایی اندیشمندانه«افراد میتوانند به طور همزمان عضو گروههای منزلتی گوناگون باشند،هویت آنان با جابهجاییشان میان منزلتهای گوناگون به نحو اندیشمندانهای به دست خودشان ساخته میشود» (ص 157)؛و 4)مصرفگرایی به این ترتیب این افراد هویتهای متفاوت و مجزایی برای خودشان دست و پا میکنند که محصول تفسیرهای متباینشان از مسائل مختلف و نیز روابط شخصی و شرایط مادی متفاوتشان است."