خلاصه ماشینی:
"به همین سبب این رویکرد،رویکردی معناکاوانه است بدینمعنا که پدپدههای اجتماعی را چون متنی میبیند که معنای عناصر مختلف حوادث جادوی گفتار یاجادوی مفسر مصطفی مهرآیین دانشجوی دکتری جامعهشناسی سیاسی-تربیت مدرس (به تصویر صفحه مراجعه شود)جادوی گفتار؛ذهنیت فرهنگی و نظام معانی درانتخابات دوم خرداد محمد جواد غلامرضا کاشی مؤسسه فرهنگی آیندهپویان 1379،3000 نسخه و اعمال اجتماعی را باید به کمک بازسازی خلاق از درون آنها درآورد.
«جادوی گفتار»ما را بهدر تحلیل گفتمان،عرصهی سیاست در وهلهی اول،عرصهی گردش گفتارهاست،گفتارهایی که بسیج راامکانپذیر میسازد مهمترین ویژگی الگوی گفتاری خاتمی آن است کهبه ارائهی چنان فهمی از چارچوبهای رسمی گفتار سیاسیمیپردازد که امکان پیوند گفتارهای رسمی باگفتارهای در حاشیه فراهم میآید شناخت این نکته سوقمیدهد که انسان وپدیدههای انسانی رانمیتوان در چارچوبههایخشک و بیروح علمیجای داد،آنها را طبقهبندیکرد و آنگاه به تحلیل ومقایسخ پرداخت.
از مهمترین سؤالاتی که درزمینهی تحلیل نشانهشناختی پدیدههای اجتماعی و فهم نظام معانی نهفته در آنهامطرح میشود این است که اولا تفسیر فعل یا عملی،تبیین آن هم هست؟یاتوضیحی است از نوع دیگر؟ثانیا معیار صدق و کذب گزارههای تفسیری و یکتفسیر چیست؟تجربه،اجماع،پراگماتیسم و یا جادوی مفسر؟آیا میتوانیم مثلا اینتحلیل نشانهشناختی را بپذیریم که تأکید آقای خاتمی بر«ورزش و نقش جوانانورزشکار»،«دلالت بر آن دارد که ایشان به جای تکیه بر قواعد ایدئولوژیک درتحقق همبستگی-که همبستگی بر محور دین،صورت عینی آن است-به صورتیاز همبستگی میاندیشد که همهی اقشار و طبقات و گروههای اجتماعی را اعم ازگرایشات سیاسی گردهم آورد و نظر به اینکه«ورزش»در سالهای اخیر در عملچنین نقشی را بهطور منحصر به فرد ایفا کرده است،آن را در تحقق«همبستگی»اولی به شمار میآورد»(ص 162)."