چکیده:
در جهت اشاعهی برنامههای درسی جغرافیا،در شمارهی قبل مجله،قسمت دوم راهنمای برنامهی درسی استانشناسی از نظر خوانندگان ارجمند گذشت.در این شماره،قسمت سوم را که به مباحثی چون اصول انتخاب اهداف و محتوا،اصول سازماندهی محتوا، روشهای ارزشیابی،و غیره میپردازد،مطالعه میکنید.
خلاصه ماشینی:
"اصول انتخاب اهداف و محتوا در تدوین محتوای درس استانشناسی،شایسته است ملاحظات و نکات زیر مورد توجه قرار گیرند: *حوزههای شناختی،مهارتی و نگرشی متناسب با اهداف محلی آموزش و پرورش؛ *قابلیت حصول اهداف؛ *موضوعات مهم جغرافیایی،تاریخی،جامعهشناسی،سیاسی،مردمشناسی و اقتصادی؛ *علاقهها و نیازهای دانشآموزان استانها؛ *تمامیت اراضی ایران اسلامی و حفظ و تقویت هویت ملی؛ *نقش و خدمات چهرههای برجستهی استان به استقلال و عزت ایران؛ *حفظ میراث فرهنگی استان؛ *اعتبار علمی مطالب؛ *به روز بودن اطلاعات؛ *نیازهای محلی و استانی؛ *ساختارهای فرهنگی هر استان؛ *مسائل تاریخی اجتماعی،محیطی و فرهنگی استان و ارائهی راه حلهای مناسب؛ *وحدت ملی و دینی مردم ایران و پرهیز از طرح مسائل اختلافانگیز؛ *تناسب محتوا با سطح سنی و پیش دانستههای ذهنی فراگیرندگان؛ *ارزشهای دینی و اختلافی؛ *واقعیتهای آینده و چشمانداز توسعهی همهجانبهی استان؛ *نقش استان در توسعهی سیاسی،اقتصادی و فرهنگی ناحیه و یا کشور؛ *کاربردی بودن اطلاعات و محتوای آموزشی؛ *تقویت مهارتهای تفکر در حوزههای تاریخی،جغرافیایی و اجتماعی؛ *تقویت علاقه به جاذبههای تاریخی و فرهنگی و طبیعی استان؛ *تقویت حس وطن دوستی؛ *کمک به کسب معرفت در حوزههای ایرانشناسی؛ *نقش انقلاب اسلامی در توسعهی استان؛ *بهرهگیری از تصویر،عکس،نقشه،نمودار و..."