چکیده:
مقالهی حاضر حاصل پژوهشی است توصیفی و از نوع پیمایشی که با هدف بررسی تأثیر کتاب تعلیمات اجتماعی بر مهارتهای زندگی دانش آموزان دختر کلاس اول راهنمایی صورت گرفته است.جامعهی آماری پژوهش،دانش آموزان دختر کلاس اول راهنمایی شهر تهران در سال تحصیلی 88-1387 بودند و نمونهی آماری نیز شامل 450 نفر از دانش آموزان جامعهی آماری موردنظر بود که به روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند.برای جمعآوری اطلاعات از پرسش نامهای 30 سؤالی با طیف لیکرت برای سنجش پنج خرده مهارت زندگی(شامل ارتباط فردی،همدلی،حل مسئله،تصمیمگیری،و مشارکت و همکاری)با اعتبار 0/84 و روایی مناسب استفاده شد.به منظور دست یابی به اهداف جزئی پژوهشی،پنج فرضیه براساس خرده مهارتهای زندگی تدوین و در تجزیه و تحلیل توصیفی،از جداول توزیع فراوانی و نمودار و برای بررسی فرضیهها نیز از«آزمون خی دو تک متغیری»استفاده شد.یافتههای پژوهش حاکی از آن است که مطالعهی کتاب تعلیمات تا حد زیادی بر پرورش مهارت ارتباط بین فردی،مهارت همدلی،و مهارت مشارکت و همکاری دانش آموزان دختر کلاس اول راهنمایی تأثیر داشته و تا حد کمی نیز بر پرورش مهارت حل مسئله و مهارت تصمیمگیری مؤثر بوده است.
خلاصه ماشینی:
"یافتههای پژوهش حاکی از آن است که مطالعهی کتاب تعلیمات تا حد زیادی بر پرورش مهارت ارتباط بین فردی،مهارت همدلی،و مهارت مشارکت و همکاری دانش آموزان دختر کلاس اول راهنمایی تأثیر داشته و تا حد کمی نیز بر پرورش مهارت حل مسئله و مهارت تصمیمگیری مؤثر بوده است.
فراوانیهای مشاهده شده و مورد انتظار میزان تأثیر کتاب تعلیمات اجتماعی بر پرورش مهارت مشارکت و همکاری (به تصویر صفحه مراجعه شود) حد زیادی بر پرورش مهارت ارتباط بین فردی،مهارت همدلی،و مهارت مشارکت و همکاری دانش آموزان دختر کلاس اول راهنمایی تأثیر داشته است و اندکی نیز بر پرورش مهارت حل مسئله و مهارت تصمیمگیری مؤثر بوده است.
یافتهی مربوط به سؤال اول پژوهش،مبنی بر تأثیر زیاد کتاب تعلیمات اجتماعی بر پرورش مهارت ارتباط بین فردی دانش آموزان دختر کلاس اول راهنمایی،با نتیجهی حاصل از تحقیقات رمضان خانی و سیاری(9731)،«برنتامهی آموزش مهاترهای کوئیست»(کوئیست زیر چاپ به نقل از نوری و محمدخانی،9731)، «مؤسسه اسکاتلندی تحقیقات آموزش»و الیاس و همکاران(به نقل از سازمان بهداشت جهانی،1991)هم خوانی دارد.
در مورد سؤال سوم پژوهش نیز که یافتهها حاکی از تأثیر کم کتاب تعلیمات اجتماعی بر پرورش مهارت حل مسئله دانش آموزان دختر کلاس اول راهنمایی است،نتیجه حاصل با نتایج مطالعهی فتحعلی لواسانی(9731)و ادکارت و همکاران(1991)هم خوانی ندارد،اما با تحقیقات کیامنش(9731)هم خوانی دارد.
در زمینهی یافتههای مربوط به سؤال پنجم پژوهش مبنی بر تأثیر زیاد کتاب تعلیمات اجتماعی بر پرورش مهارت مشارکت و همکاری دانش آموزان دختر کلاس اول راهنمایی نیز نتیجهی حاصل با نتیجهی تحقیقات اورکین وون دی(6991)و غیاثی(6831) هم خوانی دارد."