خلاصه ماشینی:
"چرایی تحول چرایی،چیستی و چگونگی تحول در نظام تعلیموتربیت سه سؤال و دغدغهی اصلی همهی کسانی است که معتقدند دستگاه تعلیموتربیت،به عنوان مهمترین دستگاه توسعهی نیروی انسانی، در چرخهی تکاملی انقلاب اسلامی ایفای نقش میکند.
شاخصهای الگوی تحول تعلیموتربیت،همانند آنچه در توسعهی پایداری نیز به عنوان شاخصهای اصلی مطرح میشود، بایستی برگرفته از گزارههایی باشد که در فرهنگ و فلسفهی اسلامی مورد تأکید قرار گرفته است.
در آنچه به مثابهی بنیانهای تحول از جمله،مبانی و اصول آموزشوپرورش جمهوری اسلامی که تا به حال تدوین گردیده است، به فلسفهی آموزشوپرورش توجه ویژه شده،مهارتهای زندگی تحت عنوان«آداب و مهارتهای زندگی»با بنیانهای دینی و تربیت-اجتماعی طراحی و در دست تدوین است،به مراکز فنیوحرفهای توجه ویژه شده است، پژوهش مورد تأکید قرار گرفته و معلمان پژوهنده در حال رشد و ارتقا ء هستند،منابع انسانی مورد تأکید خاص قرار گرفته و پرورش روحی و مهارتهای تخصصی آنها رو به گسترش است،مراکز تربیت معلم در حال بازنگری و تقویتاند و دانشگاههای ویژهی معلمان همچون مجتمع پیامبر اعظم(ص)و دانشگاه فرهنگیان در دست اقدام است و به طراحی و اجرا نزدیک میشود."