خلاصه ماشینی:
"در فرانسه آغاز قرن بیستم،رویکرد دورکیمی به دین در همان خط تطوری و تا اندازهء زیادی در نزدیکی با مارکس قرار میگرفت،البته با این تفاوت مهم که دورکیم دین را نه امری مستقیما ناشی از معیشت اجتماعی،بلکه تبلوری نمادین و غیرمستقیم از سلطهء جامعه (یک انتزاع شکل گرفته از زیست اجتماعی)بر افراد تشکیل دهندهء آن میدانست.
آنچه به نظر او تنها اساس را در اینجا میساخت تفکیک پدیدههای عالم هستی دورکیم دین را پدیدهای جهانشمول میدانست که هر چند تظاهرات بسیار متنوع و گوناگون دارد اما همهء اشکال آن دارای توضیحی ریشهای و مشترکاند پندارههای دورکیمی دربارهء دین و به ویژه دین بومیان استرالیایی از زمان خود او و بیش از هر کجا در خود فرانسه به زیر سؤال رفتند ترجمهء کتاب به رغم حجم زیاد و پیچیدگی و تنوع مفاهیم آن، فاقد نمایه است که برای چنین کتابی که تقریبا صرفا استفادهء دانشگاهی و تخصصی دارد، امری ضروری است به دو گروه پدیدههای قدسی(لاهوتی)و ناقدسی (ناسوتی)است که جنبهای جهانشمول دارد.
(1917,ottO) با این وصف نزدیک به صد سال پس از نخستین انتشار کتاب دورکیم، هنوز هم میتوان این کتاب را یکی از مهمترین کلاسیکهای انسانشناسی و همچون کتاب«شاخهء زرین»فریزر دارای ارزشی بیشتر در تاریخ انسانشناسی (به ویژه تاریخ انسانشناسی دین)به شمار آورد تا کتابی برای درک پدیدهء پیچیده دین،حتی در جوامعی که به تصور نادرست دورکیم،دارای اشکالی رویکرد دورکیمی به دین در همان خط تطوری و تا اندازهء زیادی در نزدیکی با مارکس قرار میگرفت، البته با این تفاوت مهم که دورکیم دین را نه امری مستقیما ناشی از معیشت اجتماعی،بلکه تبلوری نمادین و غیرمستقیم از سلطهء جامعه بر افراد تشکیل دهندهء آن میدانست ابتدایی از دین بودهاند."