خلاصه ماشینی:
در این راستا،کمیتهء زبان و ادبیات فارسی با استفاده از برخی تجربیات دانشگاه ها،برنامهء پیشنهادی خود را در 5 بخش دروس عمومی، دروس پایه،دروس اصلی،دروس تخصّصی و دروس اختیاری،به شرح زیر،به پیوست نامهء شماره 22/1173 مورّخ 9831/4/62، به دانشگاه های زیر مجموعهء وزارت غلوم،سازمان مرکزی دانشگاه پیام نور،سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی،مرکز نشر دانشگاهی، سازمان تدوین کتب علوم انسانی،پژوهشگاه علوم انسانی،انجمن علمی زبان و ادب فارسی،انجمن ترویج زبان و ادب فارسی و فرهنگستان زبان و ادب فارسی ابلاغ کرد و از آنان خواست تا ضمن اعلام نتیجهء بررسی برنامهء پیشنهادی تا تاریخ 98/7/01،دو نفر نماینده از هر گروه آموزشی را جهت شرکت در گردهمایی 92و03 مهر ماه به دفتر گسترش برنامه ریزی معرفی کنند: الف.
دومین سخنران،دکتر حسنی،مدیر کل دفتر گسترش و برنامهریزی آموزش عالی،در سخنان خود به تبیین جایگاه و اهمیت تحوّل در برنامههای درسی پرداخت و از حرکت کمیتهء زبان و ادبیات فارسی این دفتر،به عنوان نخستین کمیته که کار خود را به شکل برگزاری گردهمایی جهت دریافت نظر همکاران گروههای آموزشی سراسر کشور برگزار کرده است،تقدیر کرد.
این نشست با اعلام عدم حضور دکتر حدّاد عادل،به ارائهء گزارش هر کارگروه پرداخت: دکتر تجلیل،رئیس کمیتهء زبان و ادبیات فارسی و مدیر کارگروه دروس عربی ایشان در گزارش خود،ضمن سپاسگزاری از رئیس دانشگاه الزهراء(س)و دست اندکاران برگزاری این گردهمایی و قدردانی از زحمات اعضای این کمیته،به اهمیت توجه به زبان قرآن،نهج البلاغه و احادیث در دروس قرائت و نیز کاربردی کردن مباحث صرف و نحو تأکید کردند و از تقلیل واحدهای عربی در دورهء کارشناسی خبر دادند.
دکتر جوکار،دانشگاه شیراز ایشان با یادآوری نخستین گردهمایی بازنگری دروس رشتهء زبان و ادبیات فارسی در سال 2831 در دانشگاه شیراز، گفتند:بهتر است ما نخست هدف خود را از تربیت فارغ التحصیلان کارشناسی این رشته تعریف کنیم،سپس متناسب با اهدافمان به برنامهریزی بپردازیم؛ما قرار است در دورهء کارشناسی،دبیر تربیت کنیم یا شاعر یا نویسنده یا روزنامهنگار،یا...