چکیده:
هدف کلی طرح،ارزیابی حوزه علمیه خواهران شهرستان یزد با الگوی«سیپ»است.
در این ارزیابی،از روش تحقیق توصیفی پیمایشی استفاده شده است.فرایند عملیاتی اجرای پژوهش دارای نگاه سیستمی است.در ارزیابی زمینه،میزان مطلوبیت اهداف حوزه علمیه خواهران با نظرخواهی از استادان گروه معارف،استادان حوزه شهید بهشتی و نهاد رهبری دانشگاه یزد بررسی شد و مشخص گردید این اهداف دارای وضعیت مطلوب میباشند.به همین منوال،شش ملاک دیگر برای ارزشیابی زمینه،هفت ملاک برای ارزشیابی درون دادها اعم از طلبه،استاد،و...هشت ملاک برای ارزشیابی فرایندهای مدیریتی،تدریس-یادگیری و خدماتی و دو ملاک برای ارزشیابی برون داد حوزه تعریف شدند.در مرحله بعد به ازای هر ملاک یک یا چند نشانگر و استاندارد تدوین گردید.برای بررسی میزان مطلوبیت 42 ملاک تدوین شده،دادههای مورد نیاز با استفاده از یازده ابزار اعم از پرسشنامه،مصاحبه، چک لیست و پروندههای تحصیلی صورت گرفت.تجزیه و تحلیل دادهها راه را برای بررسی وضعیت هریک از ملاکها فراهم ساخت؛بدین صورت که وضعیت حوزه علمیه با استانداردهای مربوطه تطبیق داده شد،و براساس آن قضاوت در مورد میزان مطلوبیت وضعیت هر ملاک در سه سطح«مطلوب»،«نسبتا مطلوب»و «نامطلوب»انجام گرفته و در مواردی نیز نتایج به صورت کیفی ارائه گردید.در مجموع باید گفت که نتایج این ارزیابی در وهله اول به مسئولان حوزه علمیه خواهران شهرستان یزد برای بهبود فعالیتها و بالا بردن کیفیت آموزش و همچنین به مسئولان معاونت حوزه علمیه خواهران قم برای تقویت بنیه علمی و فرهنگی حوزههای علمیه خواهران کمک میکند.
خلاصه ماشینی:
ارزیابی حوزه علمیه مکتب الزهراء شهرستان یزد
در واقع،مزیت اصلی ارزیابی مدرسه علمیه مکتب الزهرا براساس الگوی سیپ
جدول 1-فرایند عملیاتی ارزیابی جامع مدرسه علمیه الزهراء شهرستان یزد با الگوی سیپ
عنوان الگویی برای ارزیابی جامع در تمام حوزههای علمیه مورد استفاده قرار گیرد.
بررسی و ارزیابی میزان مطلوبیت اهداف کنونی مکتب الزهرا.
جامعه آماری این ارزیابی،نظام آموزشی حوزه مکتب الزهراء شهرستان یزد با 9
(ابزار مورد استفاده پرسشنامه ویژگیهای استادان حوزه مکتب الزهراء).
ب. پرسشنامه ویژگیهای عمومی استادان حوزه علمیه الزهراء یزد:این پرسشنامه
ج. پرسشنامه ارزیابی تدریس استادان حوزه علمیه الزهرا:این پرسشنامه حاوی
حوزه علمیه الزهرا استفاده شده است.
در مورد حوزه مکتب الزهراء یزد نیز مطلوبیت اهداف این حوزه بررسی شد.
بررسی میزان اشتیاق افراد منطقه برای ورود به حوزه علمیه الزهراء شهرستان یزد
جدول 2-میزان ارائه خدمات علمی مورد نیاز افراد متقاضی ورود به حوزه علمیه خواهران
بررسی و ارزیابی زمینه حوزه مکتب الزهراء شهرستان یزد،به مرکز معاونت حوزه
سؤال سوم:دروندادهای آموزشی حوزه مکتب الزهرا تا چه اندازه دارای مطلوبیت است؟
سنی طلاب حوزه علمیه الزهراء یزد 22 سال میباشد که نشانگر وضعیت مطلوب
از طریق پرسشنامه ویژگی عمومی استادان مکتب الزهرا گردآوری شده است.
برای ارزیابی فرایندهای مکتب الزهرا،هشت ملاک مد نظر گرفته است.
ملاک چهارم به بررسی فعالیت آموزشی استادان حوزه با استفاده از پرسشنامه
جدول 6-ارزیابی تدریس استادان حوزه علمیه الزهرا شهرستان یزد توسط طلاب
ملاک پنجم به بررسی فعالیت آموزشی و یادگیری طلاب حوزه الزهراء شهرستان
میتوان قضاوت کرد فرایند تدریس-یادگیری طلاب مکتب الزهرا مطلوب است.
برای بررسی کیفیت فارغ التحصیلان حوزه مکتب الزهراء شهرستان یزد،معدل کل