چکیده:
نگارنده بدلسازی در احادیث فضایل اهل بیت : را از شیوههای مخالفان اهل بیت برمیشمارد. وی یک نمونه بدلسازی را درباره حدیث ثقلین میداند که به جای «عترتی» در متن حدیث، «سنتی» آوردهاند. نویسنده منابع این قرائت بدلی را به ترتیب زمانی ـاز قرن دوم تا دهم هجری ـ برمیشمرد و در هر مورد، به نقد و بررسی آن از جهت سند میپردازد. پس از آن، این نقد و بررسی را از جنبه دلالت و ارزیابی حدیثشناسان ادامه میدهد و نتیجه میگیرد که قرائت صحیح در حدیث ثقلین، «کتاب الله و عترتی» است نه «کتاب الله و سنتی».
خلاصه ماشینی:
"(دارقطنی، ج 4، ص 245)بررسی حدیث سوم :این متن نیز قابل اعتماد و استناد نیست؛ زیرا :اولا: در سند آن «صالحبن موسی» قرار گرفته و او را احدی از علمای رجال توثیق نکرده است.
8. اگر فرض کنیم که روایت «کتاب الله و سنتی» سند صحیح داشته باشد، آیا سنت پیامبر 9 را از چه کسی فرابگیریم؟ از اهلبیت که «هم أدری بما فی البیت»؟ از امیرمؤمنان 7 که آیه تطهیر بر عصمت وی دلالت دارد؟ از امیرمؤمنان 7 که سالها پیش از بعثت در محضر پیامبر اکرم بوده، پیش از بعثت سالها همراه آن حضرت نماز خوانده و همانند سایه همواره پشت سر آن حضرت بوده است؟ یا از امثال «ابوهریره» که دو سه سال بیشتر محضر پیامبر را درک نکرده، ولی صدها حدیث از زبان پیامبر نقل کرده و برای جعل برخی از احادیث صدها هزار درهم از معاویه اجرت گرفته است؟!برای شناخت بهتر ابوهریره به کتابهایی که مستقلا پیرامون وی تألیف شده مراجعه فرمایید.
9. رسول اکرم 9 در حدیث ثقلین با جمله «لن یفترقا حتی یردا علی الحوض» با قاطعیت تمام خبر داده که قرآن و عترت هرگز از یکدیگر جدا نمیشوند تا در روز قیامت، در کنار حوض، بر آن حضرت وارد شوند؛ ولی اگر تعبیر «کتاب الله و سنتی» را پذیرا شویم، با مشکل مواجه میشویم؛ زیرا در همان روزهای نخستین با تألیف و تدوین سنت مخالفت شد و در حدود یک قرن، از کتابت حدیث به شدت جلوگیری شد."