چکیده:
در این مقاله ادعای مستشرقان در مورد تحریف قرآن در دو بخش ذکر میشود؛ بخش اول به اتهاماتی میپردازد که خاورشناسان متوجه عموم مسلمانان کردهاند،مانند: ادعای حذف،اضافه،تغییر و تبدیل و...بخش دوم به اتهاماتی اختصاص دارد که با سوء استفاده از گفتار برخی جاهلان و متعصبان مسلمان و منابع غیرموثق در زمینه اختلافات مذهبی به برخی فرق اسلامی از جمله شیعه نسبت دادهاند.در ادامه صحت و سقم این اظهارات به اجمال بررسی و نظر تعدادی از علمای اهل سنت مبنی بر نزاهت شیعه امامیه از قول به تحریف مطرح میشود.
خلاصه ماشینی:
"نولدکه(تاریخ قرآن noldeke,geschichte-des-Qoran از قول وایل (Weil,Einleitung-inden-Koran) معتقد است که عثمان نیز مثل ابو بکر به تحریف متهم است و چنین ادامه میدهد:گفته میشود همانا[عثمان]حذف کرد تمام مواضعی را که در زمان[حضرت]رسول صلی الله علیه و آله وجود داشته و آن مواضع مخالف بنی امیه[که خویشاوندان عثمان بودهاند]و علیه آنها بوده است.
بول نیز در مقاله تحریف خود در دایرة المعارف اسلام آلمان،تحریف را تغییری مستقیم از صیغهای مکتوب قلمداد کرده و گفته است: امری که موجب شد مسلمانان بدین کار اشتغال ورزند،آیاتی بود که حضرت محمد صلی الله علیه و آله در آنها یهود را به تغییر کتابهایی که بر ایشان نازل شده،به ویژه تورات، متهم کرده است؛اما بازگویی وقایع و شرایطی که در تورات آمده،از طرف حضرت،با برداشتی اشتباه همراه بوده است؛آنچنانکه موجب انتقاد و تمسخر یهود بر حضرت شده و حضرت در نظر آنان مردی باطل جلوه کرده است[لذا مسلمانان بعد از ایشان این آیات را تغییر دادهاند]!
یکی همان قراءت به معناست که قبلا اشاره شد و روایت آن را به نقل از طبری از انس بن مالک آوردهاند(نیز روایتی که عمر به حضرت رسول صلی الله علیه و آله منتسب کرد)،دومی ادعای بوهل(دایرة المعارف اسلامی لیدن،6-8)است که ادعای اهل سنت مبنی بر حذف آیاتی به وسیله شیعه را مطرح میسازد.
از جمله این دلایل میتوان،به این موارد اشاره کرد به:1)گواهی تاریخ 2)ضرورت تواتر قرآن 3)مسئله اعجاز قرآن و بقای تحدی آن 4)آیاتی از قرآن و ضمانت الهی در آیه 9 سوره رعد 5)عرضه روایات تحریف بر قرآن کریم و رد آنها 6)نصوص اهل بیت دال بر تحریف نشدن 7)نظر و اجماع علمای بزرگ دو فرقه که مشروح آنها بر رد تحریف دلالت دارد همان طور که آنها را آیت الله معرفت آوردهاند(صیانة القرآن من التحریف،53-06،تاریخ قرآن، 751-761)."