چکیده:
حرکت به سمت کارآفرینی به مثابهء فعال کردن موتور اقتصادی کشور،منجر به ایجاد شغل،استفادهء اثر بخش از منابع و تجدید حیات ملی میشود.لذا تمامی سازمانها صرف نظر از نوع و ماهیت فعالیت،بدان نیازمن بوده،باید در جهت تحقق آن بکوشند.در این مقاله تلاش میشود با ارایهء الگویی راهبردی از کارآفرینی سازمانی مبتنی بر متغیرهای محتوایی سازمان،نحوهء ورود سازمان بسیج به عرصهء کارآفرینی سازمانی مورد مطالعه قرار گیرد که البته با توجه به نبودن الگویی بومی در این خصوص،تلاش شده الگوی مورد نظر با استفاده از تحلیل مبتنی بر زمینه،ارائه شود.در این راستا،ارتباطی راهبردی میان محیط سازمان،فناوری سازمان،ساختار و سبک مدیریت و همچنین فرهنگ سازمان برقرار میشود و بر اساس آن،سازمانهای تخصصی بسیج در قالب سه نوع سازمان ایدهساز،ایدهپرور و مجری ایده،تفکیک میشوند.از سوی دیگر،گرایش به کارآفرینی نیز یکی از ابعاد شکل دهندهء کارآفرینی سازمانی است.با توجه به وجود اشتراکات قابل توجه میان شاخصهای فرهنگ و تفکر بسیجی و شاخصهای کارآفرینی، این شاخصها نیز در قالب سه گروه،بررسی میشوند.در نهایت خروجیهای الگوی ارائه شده،به کارامدسازی نظام و ارتقای عملکرد سازمانی سازمان مورد مطالعه منجر میشود.الگوی مفهومی ارائه شده این قابلیت را دارد که پس از پیادهسازی آزمایشی، به عنوان مبنایی برای ورود سازمان مورد مطالعه به عرصهء کارآفرینی محسوب شود.
خلاصه ماشینی:
"محتوایی سازمان،نحوهء ورود سازمان بسیج به عرصهء کارآفرینی سازمانی مورد مطالعه
به عنوان مبنایی برای ورود سازمان مورد مطالعه به عرصهء کارآفرینی محسوب شود.
بسیج)پرداختند و معتقد بودند آنچه در بین تمامی انواع کارآفرینان به طور مشترک میتوان یافت،انجام یک فعالیت مخاطرهآمیز و هدف از تعمیم فرایند کارآفرینی در
کارآفرینی به صورت یک فرایند اجتماعی تعریف شده است که در آن،افراد و گروهها
امروزه کارآفرینی سازمانی به عنوان یکی از راهبردهای مهم برای ایجاد تحول در
ج)خروج بهترین نیروهای کار از سازمان و اقدام آنها به کارآفرینی مستقل:از علل اصلی تشویق افراد به ترک شرکتها و سازمانهای خود میتوان به پاداشهای حاصل از
لذا در ارتباط با این بخش،شناسایی ویژگیها و خصوصیات ایشان مورد توجه خواهد بود که از آن به گرایش به کارآفرینی یاد میشود.
کارآفرینان سازمانی با یکدیگر مقایسه شده است که از جملهء این تحقیقات میتوان به
مدیریت راهبردی کارآفرینی ارائه شده است.
مسئلهء چهارم،فرهنگ سازمانی است که به صورت جداگانه مورد بررسی قرار خواهد
مورد نیاز جهت تحقق کارآفرینی سازمانی در قالب شکل ارائه شده است.
براین اساس،اگر بسیج به دنبال تحقق کارآفرینی سازمانی باشد،فرض بر این است
کارآفرینی سازمانی را تضمین کند؛در غیر این صورت،شکست قطعی خواهد بود.
کارآفرینی سازمانی بسیج نیز 41 سازمان تخصصی را شامل خواهد شد که هر یک الزامات خاص خود را خواهند داشت.
به عنوان سازمانهای ایدهساز در فرایند کارآفرینی سازمانی بسیج نقشآفرینی کنند.
میشود بعد گرایش به کارآفرینی در الگوی ارائه شده،با مدیریت راهبردی آموزش
سازمانهای مجری ایده در فرایند کارآفرینی سازمانی بسیج شناخته شدهاند."