چکیده:
پژوهش حاضر به بررسی معنای تحصیل از نظر دانشجویان دانشگاه ارومیه در سال 1388 می پردازد. به منظور دستیابی به اهداف پژوهش تعداد 227 (96 دختر و 131 پسر) نفر به تفکیک 99 دانشجوی موفق (با معدل 17 به بالا) و 128 دانشجوی ناموفق (با معدل 12 به پایین) به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای از 5 دانشکده انتخاب شدند و به پرسشنامه معنای تحصیل (MOE) در دانشگاه، متعلق به هندرسون ـ کینگ و اسمیت که 10 مولفه معنایی شامل حرفه، استقلال، آینده، یادگیری، خود، گام بعدی، جهان اجتماعی، دنیای پیرامون، فشار روانی و رهایی را می سنجد پاسخ کامل دادند.
برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون تجزیه و تحلیل واریانس و آزمون t گروه های مستقل استفاده شد و معانی تحصیل در بین دانشکده ها، دانشجویان موفق و ناموفق ، دختران و پسران با هم مقایسه شد. نتایج نشان می دهد:
1. دانشکده های مختلف در مولفه های حرفه، استقلال، آینده، یادگیری، خود، فشار روانی و رهایی، با هم تفاوت معنادار دارند.
2. نتایج تجزیه و تحلیل واریانس نشان می دهد در سه مولفه حرفه، فشار روانی و رهایی بین دانشجویان موفق و ناموفق تفاوت معنادار وجود دارد.
3. همچنین نتایج بیانگر آن است که در چهار مولفه حرفه، آینده، یادگیری و فشار روانی بین دو گروه دانشجویان دختر و پسر تفاوت معنادار وجود دارد.
The present research is an attempt to study the meanings of education from the perspectives of students of Urmia University in 2009. The sample population of the highest impact on organizational success or achievement while financial aspect
has the lowest impact. Given the significance of social aspect of success، one
may conclude that the University Jihad should increase its success in boosting the
national innovation system through playing a role in the development of new and
key technologies، commercialization of required technologies and supporting the
policies meant for technological development.
خلاصه ماشینی:
"در طی بررسی پیماشی از طریق مصاحبه با دانشجویان،ده مؤلفه تشکیل دهنده معنی از تحصیل در دانشگاه مشخص شده است که عبارتاند از:1)معنی حرفه2 (شغل،درآمد)؛ 2)استقلال3 (تحقق بزرگ شدن)؛3)آینده4 (شانسی برای کشف مسیر زندگی)؛4)یادگیری (تفکر انتقادی به ایدههای نو)؛5)خود5 (شناختن خود و انگیزهها)؛6)گام بعدی6 (چیزی مثل آمدن از دبیرستان به دانشگاه)؛7)اجتماعی7 (فرصت دوستیابی و درگیری در فعالیتها)؛8) دنیا8 (فرصت شناختن و تغییر دنیا)9)فشار روانی9 (تحصیل یعنی منبع فشار)؛10)رهایی (گریز از موفقیتهای پرتنش بزرگسالی)(هندرسون-کینگ و اسمیت،2006:201).
epacse 3-آیا در مؤلفههای دهگانه معنی تحصیل در دانشگاه بین دانشجویان دختر و پسر تفاوت معنیدار وجود دارد؟ روش تحقیق جامعه و نمونه آماری تحقیق حاضر به روش زمینهیابی انجام شده است،جامعه آماری این پژوهش در دانشجویان دوره کارشناسی موفق و ناموفق دانشگاه ارومیه تشکیل میدهند که در سال 1388 مشغول تحصیل بودند.
جدول شماره 6(به تصویر صفحه مراجعه شود) برای تعیین معنیدار بودن تفاوت بین دانشجویان موفق و ناموفق در کل در مؤلفههای دهگانه معنی تحصیل از آزمون تجزیه و تحلیل واریانس( AVONA )استفاده شد که نتایج آن در جدول 7 ارائه شده است.
نتایج بهدست آمده در مورد سؤال اول پژوهش نشان داد که از بین مؤلفههای دهگانه معنی تحصیل در دانشگاه در مؤلفههای حرفه،استقلال،آینده،یادگیری،خود،فشارروانی و رهایی در بین دانشجویان دانشکدههای مختلف تفاوت معنیدار وجود دارد.
برای دانشجویانی که با انگیزههای درونی تحصیل میکنند این ارزش بالاست لذا با جدیت به تحصیل میپردازند وصرفا به یادگیری درس میپردازند چون دانشگاه را به معنی نایل شدن به شغل و اینکه آن نیز یک طرحی برای آیندهشان است در نظر میگیرند و این در بین دانشجویان موفق بیشتر دیده میشود."