چکیده:
وقف طلا و نقره در دو حالت زینتی و مسکوک قابل بررسی است.نویسنده در حالت اول پس از نقل عدم اختلاف بین علمای شیعه و سنی در اجازه وقف طلا و نقره،حبس عین و رها کردن منفعت(وقف)را در این موارد بدون اشکال دانسته است. وی در ادامه با مطرح کردن سه نظریه جواز،عدم جواز و تردد در صدور حکم قطعی در مورد وقف طلا و نقره مسکوک،نظریه عدم جواز وقف را به سبب نبود منفعت یا منفعت اندک در حبس عین موقوفه،میپذیرد و در پایان به عنوان راهحلی برای تصحیح وقف مسکوکات،تجات با درهم و دینار را در صورتی که مالیت عین موقوفه در تمامی مبادلات حفظ شود،مصحح وقف شمرده است و این گونه استفاده از این اموال را در صورتی که در عمومات تشریع وقف داخل نشوند،به عنوان عقد یا ایقاعی مستقل و متداول بین عقلا که با اصول مورد نظر شارع مخالفتی ندارد،دانسته است.
خلاصه ماشینی:
"وی در ادامه با مطرح کردن سه نظریه جواز،عدم جواز و تردد در صدور حکم قطعی در مورد وقف طلا و نقره مسکوک،نظریه عدم جواز وقف را به سبب نبود منفعت یا منفعت اندک در حبس عین موقوفه،میپذیرد و در پایان به عنوان راهحلی برای تصحیح وقف مسکوکات،تجات با درهم و دینار را در صورتی که مالیت عین موقوفه در تمامی مبادلات حفظ شود،مصحح وقف شمرده است و این گونه استفاده از این اموال را در صورتی که در عمومات تشریع وقف داخل نشوند،به عنوان عقد یا ایقاعی مستقل و متداول بین عقلا که با اصول مورد نظر شارع مخالفتی ندارد،دانسته است.
دوم:طلا و نقره مسکوک آیا وقف طلا و نقرهای که به صورت درهم و دینار باشد صحیح است؟در این مسئله اقوالی وجود دارد: 1-عدم جواز وقف اکثر فقهای شیعه اعتقاد دارند که وقف مسکوکات جایز نیست؛زیرا تعریف وقف بر آنها منطبق نیست و با بقای عین مسکوکات،نمیتوان از آنها استفاده کرد."