خلاصه ماشینی:
"برای مطالعهء این مسئله که آیا محرومیت از پدر با مشکلات همانندسازی در نقش جنسی رابطهای دارد و اینکه این رابطه چگونه است،لازم است تحقیقی در مقاطع مختلف سنی انجام پذیرد که در آن کودکان محروم از پدر از یک جنس(مذکر یا مونث) و یا موقعیت اجتماعی مشابه ولی با تفاوت سنی انتخاب شودند.
طریقهء مناسب دیگر آن است که پسران به نحو طولی Longitudinal مورد تحقیق قرار گیرند،برای این کار باید عدهء زیادی از کودکان که وضعیت مشابه اجتماعی و اقتصادی دارند انتخاب شوند و در دورههای مختلف نوزادی،کودکی، نوجوانی و بزرگسالی دربارهء آنها مطالعه شود.
آثار محرومیت پدر بر فرزندان از حیث وضعیت درسی و نقش جنسی در تالیفات مختلفی که در این باب فراهم آمده،غالبا مغالطهای بوقوع میپیوندد،مبنی بر اینکه تفاوتهای موجود میان کودکان محروم از پدر و کودکان خانوادههای عادی، ناشی از فقدان پدر محسوب میشود، در حالیکه بنظر میرسد بجای تکیه بر «فقدان پدر»باید بر تفاوت های موجود در عملکرد خانوادگی،فشارها و نظامهای حمایتی در دو نوع خانوادهء مورد مقایسه توجه نمود.
بارکلی و همکارانش(7691)یافتههای خود را چنین بیان نمودهاند که پسران نوجوان خانوادههای گسیخته در آشکار نمودن رفتارهای مردانه تفاوت بارزی نداشتهاند اما پسران خانوادههای محروم از پدر(که سن متوسط آنها 51 بوده است)وابستگیهایی در رفتار خود نشان میدهند که به عنوان رفتاری زنانه تفسیر شده است.
بیلر(1791)با مروری بر ادبیات تحول جنسی دختران اظهار میکند که دخترانی که از ارتباط با پدر محروم شدهاند، در تحول نقش زنانهء خود دچار اشکالاتی میشوند و در ارتباط عادی با افراد مختلف نیز دشواریهایی پیدا میکنند."