خلاصه ماشینی:
"2 ابو الفرج عبد الرحمن ابن الجوزی نیز که با این جماعت هم عصر بوده است،در کتاب تلبیس ابلیس در انتقاد آنها ذکر میکند:«از جمله کسانی که گرفتار تلبیس ابلیس شدهاند عیارانند و این جماعت که فتیان خوانده میشوند مال مردم را میگیرند و میگویند فتی کسی است که مرتکب زنا و دروغ نشود و در حفظ حرمت بکوشد و هتک ستر زنان نکند بااینحال از تصرف اموال مردم خودداری ندارند، بریان کردن جگر مردم را به واسطه این عمل بخاطر نمیآورند و با این -------------- (1).
از جوانمردان بزرگ این روزگار که رهبری جوانمردان را به عهده داشت،شیخ عبد الجبار بن یوسف بود که الناصر لدین الله خلیفهء عباسی به وسیل( او لباس فتوت پوشید و به آئین فتوت پیوست،و پس از او نیز خود رهبری این آیین را به عهده گرفت.
در این منشور نخست آمده،آنچه در آن تردید نیست این است که اصل فتوت و منبع و مطلع آن امیر المؤمنین علی بن ابی طالب است و تمام محاسن و آداب فتوت را از وی نقل میکنند و تمام فتیان خود را بدو منسوب میدارند و برادری جوانمردی را تقلیدی از برادری و برادر خواندگی آن حضرت با رسول اکرم(ص)میدانند و اخلاق و سجایای شریف او شایستهء آن است که مورد تقلید و پیروی قرار گیرد و تمام کسانی که شرف آئین فتوت را به رفاقت خلیفهء وقت -------------- (1).
»3 ابو الفداء نیز تلاشهایی را که الناصر در این راه انجام داده است،در ضمن بیان حوادث سال 706 چنین ذکر میکند:«این سال فرستادگان خلیفه به ملوک اطراف وارد شدند تا این ملوک به شادی او پیاله فتوت بنوشند و بنامش ازار فتوت در برکنند و در گروهه انداختن نسبت خویش بدو پیوندند و وی را قدوهء خود بدانند."