خلاصه ماشینی:
"2. حدود هشتاد درصد از نوشتارهای این شمارهی نامهی حکمت،چنانچه در سخن نخست شمارهی اول وعده کرده بودیم،به موضوع معرفتشناسی اختصاص یافته است؛معرفتشناسی،دو سنخ بحث را در قلمرو خود جای داده است: 2-1.
برای مثال،در معرفتشناسی ریاضیات،راجع به صدق ریاضی و چگونگی تعریف و تشخیص آن بحث میشود؛یا در باب توجیه ریاضی گفتگو میشود و این که چگونه میتوان صدق گزارههای ریاضی را اثبات و توجیه کرد؛و همینطور،در خصوص باورهای ریاضی که چگونه پدید میآیند و محدود به چه حدودی میباشند.
این که چنین مفاهیمی چگونه در ذهن ما پدید میآیند و ابزارشناسایی آنها چیست؛صدق گزارههای مشتمل بر این مفاهیم چگونه تعریف میشود و ملاک تشخیص آن کدام است؛توجیه این گزارهها چگونه امکانپذیر است و نظایر این پرسشها،پرسشهایی هستند که در معرفتشناسی فلسفه یا معرفتشناسی گزارههای فلسفی به آنها پاسخ داده میشود.
نوع دیگر از مباحث معرفتشناسی که آن را«معرفتشناسی به معنای عام»مینامیم، دربارهی علوم و معارف بشری به نحو کلی و از نظر منظر بیرونی به بحث میپردازد."