چکیده:
برطبق تعاریف موجود حسابرسی عملکرد فرایندی است که برای حصول اطمینان از کارایی،اثربخشی و صرفه اقتصادی عملیات،مورد استفاده قرار میگیرد.در این مقاله سعی شده است در مورد جایگاه و نقش حسابرسی عملکرد،هدفهای آن،روشهای ارزیابی منابع انسانی،ممیزی منابع انسانی و ارتباط بهرهوری و معیارهای حسابرسی عملکرد و ارتباط حسابرسی عملکرد و کنترلهای مدیریت بحث شود.
خلاصه ماشینی:
"تفاوت عمدهای در رویکردهای موجود در حسابرسی صورتهای مالی و حسابرسی مدیریت یا عملیاتی وجود ندارد چهار مرحله زیر در هر نوع حسابرسی اجرا میشود: 1-بررسی اولیه فعالیتها جهت به دست آوردن پیشینه لازم و ضروری 2-ارزیابی مسئولیتهای مرتبط با فعالیتها در جهت اطمینان و از اختیارات مجاز و محدودیتهای عملی مرتبط 3-مطالعه و آشنایی با خطمشیهای برقرار شده توسط مدیریت از طریق رسیدگی اثربخشی روشهای عملیاتی و اداری و مشخص ساختن مناطق مشکل آفرین و ضعیف 4-گزارش نتایج حسابرسی و پیگیری جهت اعمال یافتهها و پیشنهادات.
در مرور اولیه کنترلهای مدیریت، حسابرس باید عوامل ذیل را در نظر بگیرد: 1)آیا خطمشهای سازمان به طور کامل با اختیارات و امتیازات اساسی سازمان مطابق است؟ 2)آیا سیستم روشها و کنترلهای مدیریتی برای انجام این خط مشیها همانطور که مدنظر مدیریت عالی جهت کارایی و صرفه اقتصادی بوده،طراحی شده است؟ 3)آیا سیستم کنترل مدیریت کنترل کافی بر روی منابع سازمان، درآمد و هزینهها فراهم میکند؟ تعدادی از عواملی که حسابرس باید جهت ارزیابی سیستم کنترل مدیریت و تعیین نواحی مشکل آفرین در نظر بگیرد به قرار زیر است: 1-استفاده مدیریت از استانداردها یا اهداف برای قضاوت در مورد اجرا،بهرهوری،کارایی یا استفاده از کالاها و خدمات 2-فقدان دستور العملهای مکتوب که سبب عدم فهم درست، درخواستهای متناقض،انحرافات غیر قابل قبول و اجرای یکنواخت میگردد.
3. روابط کارکنان که عبارت است از ایجاد روابط مطلوب میان کارکنان به منظور ارتقای میزان معنویت اخلاق،انگیزش و رضایت شغلی در کارکنان01 انجام حسابرسی عملکرد در سازمانهای عمومی و خصوصی معمولا سودمندیهای در پی آمده را دربر گیرد: 1-تشخیص علتهای آنها و راه حلهای بهبود مشکلات و مسائل 2-تعیین فرصتهایی که برای افزایش کارایی و کاهش هزینه وجود دارد."