چکیده:
یافتههای پژوهشی در کشورهای مختلف حاکی از آن است که 3 تا 5 در صد از جمعیت دانشآموزی دارای مشکلات و کمتوانیهایی در یادگیری ریاضیات هستند.علاوه بر مشکلاتی همچون نارساخوانی یا اختلال کمبود توجه همراه با بیشفعالی که ممکن است به صورت همزمان در این گروه مشاهده شود مهمترین مشکلات آنها در حیطهی ریاضیات عبارتند از:تشخیص شکل،اندازه،مفهوم مجموعه و عدد، تناظر یک با یک،پیوستگی شنیداری-دیداری،اندازهگیری، مفهوم و ارزش پول،مفهوم و بیان زمان و حل مسأله.نظر به اهمیت حل مسئله و جایگاه آن در آموزش ریاضیات در مقالهی حاضر به برخی از راهبرهای آموزشی حل مسئله که میتواند مورد استفادهی معلمان و مربیان این گروه از دانشآموزان قرار گیرد پرداخته شده است.
خلاصه ماشینی:
"علاوه بر مشکلاتی همچون نارساخوانی یا اختلال کمبود توجه همراه با بیشفعالی که ممکن است به صورت همزمان در این گروه مشاهده شود مهمترین مشکلات آنها در حیطهی ریاضیات عبارتند از:تشخیص شکل،اندازه،مفهوم مجموعه و عدد، تناظر یک با یک،پیوستگی شنیداری-دیداری،اندازهگیری، مفهوم و ارزش پول،مفهوم و بیان زمان و حل مسأله.
این در حالی است که در این دسته از دانشآموزان علاوه بر کمتوانیهای یادگیری ریاضیات مشکلات دیگری نیز به صورت هم زمان مشاهده میشود که میتوان به نارساخوانی و اختلال کمبود توجه همراه با بیشفعالی اشاره کرد.
براساس راهنمای تشخیص و آماری اختلالات روانی در اختلال ریاضی باید عملکرد فرد در آزمونهای استانداد شدهی ریاضی به طور چشمگیری پاییتر از سن تقویمی و تواناییهای هوشی مورد انتظار باشد 2-در راستای کمک به ادراک و فهم صورت مسئله،دانشآموز باید نخست صورت مسئله را به آرامی بخواند،سپس نوع روش محاسباتی را تشخیص دهد و سپس آن را با صدای بلند بیان کند.
وجود مشکلاتی در تشخیص شکل و اندازه، مجموعه و اعداد(مفهوم عدد)،تناظر یک با یک، شمردن پیوستگی شنیداری-دیداری،ارزش مکانی اعداد،مهارتهای محاسباتی،مفهوم و ارزش پول و مفهوم زمان و خواندن ساعت و حل مسئله از جمله مشکلات دانشآموزان دارای حسابپریشی است 5-دانشآموزان باید بهطور شفاهی(کلامی)مراحلی را که برای حل مسئله موردنیاز است مورد تجزیه و تحلیل قرار دهد.
آنچه که اهمیت اساسی دارد توجه به برنامههای آموزش فردی و توجیه آموزگاران و سایر اعضای خانوادهی دانشآموزان است،زیرا همکاری متقابل آنها باعث میشود که فرایند یادگیری در آنها سریعتر روی دهد و از دوام بیشتری برخوردار باشد 61-وقتی دانشآموز مسئلهای را به صورت درست حل کرد وی را به نحو مناسبی تشویق کنید(تشویق کلامی و استفاده از کلمات که دارای بار روانی و عاطفی مثبت است فراموش نشود)."