خلاصه ماشینی:
"اهداف اصلی این قانون را باید در دو مورد ذیل خلاصه کرد: اول-تدقیق قواعد کارکرد امور عمومی و شرکتها در این باره نظر کمیسون استازی این است که قانون موردنظر باید به تأیید اصل بیطرفی مأموران عمومی پرداخته و حتی در قراردادهای خود با شرکتهایی که به نمایندگی از دولت به انجام خدمات عمومی مبادرت میکنند،باید«تعهد به بیطرفی کارکنان»12نیز گنجانده شود.
آقای برنارد استازی در یکی از اظهارنظرهای جدید خود13در پاسخ به این سؤال که«چرا برخلاف نظریه اولیه خود به تصویب قانون منع علایم مذهبی[به ویژه حجاب اسلامی]روی آوردید؟»گفت پس از تشکیل کمیسیون تأمل پیرامون اصل لا ئیسیته بسیاری از زنان مسلمان طی مراجعات خود به این کمیسیون از اجبارها و تحمیلهایی که در محیط زندگی آنها برای حفظ حجاب اسلامی وجود دارد،شکوه کردند.
در این راستا میتوان پرسید قلمرو و حد نهایی لا ئیسیته کجاست؟آیا میتوان هرروزه با تحدید بیشتر آزادیهای فردی شهروندان مرزهای لا ئیسیته را گستراند؟آیا میتوان ممنوعیت ابراز علایق مذهبی در سپهر حکومتی را به سپهر شهروندی(حوزه عمومی و جامعه مدنی)هم تعمیم داد و آزادی مذهبی را در حریم خصوصی فرد زندانی کرد؟به عبارت دیگرچه نسبت و رابطهای بین لا ئیسیته و قلمروهای سهگانه حکومتی،عمومی(شهروندی)و خصوصی برقرار میباشد؟تعریف علامت یا نشانه مذهبی چیست؟مفهوم و حدومرز«بارز یا آشکار بودن نشانه مذهبی»کدام است؟آیا«نشانه مذهبی»چیز ثابت،متعین، مشخص و غیرقابل تغییر است؟آیا علامت مذهبی فقط جنبه مادی و فیزیکی دارد؟و آیا اصوات و الحان را هم دربرمیگیرد؟آیا برخی از مشخصات جسمانی و فیزیکی فرد هم میتواند جزو علائم مذهبی به شمار رود؟مثلا در بسیاری از موارد نمیتوان تردید کرد که داشتن محاسن از علائم مذهبی است."