چکیده:
مقالهی حاضر حاصل یافتههای پژوهشی است که به منظور بررسی بازنمایی رسانههای غربی از حجاب زن مسلمان از جنبهی حقوقی و سیاسی انجام شده است. مسئلهی مهم در بازنمایی واقعیت توسط رسانهها این است که یک رسانه هیچگاه ابزار خنثی و یک میانجی بیطرف در ارائهی تصویر به حساب نمیآید.رسانه متکی به زبان و معناست و زبان و معنا نیز در چارچوب گفتمان همواره متکی بر قدرت است. لذا بازنمایی حوادث توسط رسانهها،بدون در نظر گرفتن جنبهی اخلاقی آن سوگیری ایدئولوژیک دارد و در راستای تضعیف یا تثبیت قدرت و گفتمان ویژهای گام برمیدارد. یافتهها نشان میدهد در کلیشهسازی رسانهای غرب نسبت به حجاب شخصیت زن مسلمان محجبه به عنوان نماد ضد حقوق زن و سیاسی منفی جلوه داده میشود.
This paper is the outcome of a research project conducted to investigate the legal and political aspects of the Western media’s representation of Muslim women’s hijab. The important issue in representation of reality by the media is that they can never be considered a neutral tool، and an impartial mediator in presenting an image. Media rely on language and sense and within the framework of discourse these two always rely on power. Therefore، representation of events by the media، regardless of being moral and immoral، is of ideological bias and is in line with weakening or consolidation of a power source or a specific discourse.
The findings of this study indicate that the Western media about Muslim women in their stereotyping attempts on hijab. They introduce Muslim women as a negative political and anti-women’s rights symbol.
خلاصه ماشینی:
"یافتههای مندرج در جدول شمارهی 3 نشان میدهد پیامهای رسانهای در بازنمایی حجاب به موضوعات حقوقی 8 موضوع را نماد حجاب اطلاق کرده و با تکرار 0081 مرتبه موضوعات از طریق رسانههای مختلف از بین 8 موضوع،حجاب به عنوان خشونت علیه زنان،تبعیض علیه زنان و عدم تساوی با 76،61% بیش از بقیه تکرار شده است و نقض حقوق بشر و ظلم به زنان پس از سه موضوع فوق که در یک رده از جدول قرار گرفتهاند، بیشترین نماد مطرح در رابطه با حجاب است.
-------------- (1) Figaro (2) Tango جدول 4-توزیع فراوانی پیام بازنمایی رسانهای غرب(واحدهای ثبت)نسبت به حجاب بر حسب استناد شخصیت سیاسی به حجاب (به تصویر صفحه مراجعه شود) تلقی حجاب به عنوان نمادی سیاسی بستر تهاجمات گستردهتری را علیه پوشش زنان مسلمان که نشأتگرفته از تفکر دینی آنان فراهم میسازد و لذا در این حوزه کمتر از این زاویه به آن توجه شده است.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) نمودار 3:توزیع فراوانی پیام بازنمایی رسانهای غرب فراوانی شاخصههای اصلی که با توجه به جداول زیر شاخصههای حقوقی و سیاسی را شامل میشود به شرح ذیل است: جدول 5-توزیع فراوانی مقولههای بررسی شده در رسانههای غرب (به تصویر صفحه مراجعه شود) توزیع فراوانی نوع انعکاس رسانهای از حجاب نشان می دهد که 15/32% از پیامهای رسانهای غرب تصویرسازی منفی از حجاب به عنوان ناقض حقوق زن دارند و در 84/77% موارد تصویرسازی منفی از حجاب به عنوان یک نماد سیاسی منفی دارند."