چکیده:
روشهای نوین آموزشی،ضرورتی است که بیگمان هر دبیر فعال و سرزندهای را متوجه خود میکند.هر چند کولهباری از تجربههای بعضا طولانی مدت در کنار انگیزههای بالای دین انرژی خوبی برای حرکت پویای دبیران فراهم میآورد ولی بیگمان اطلاع از روشهای جدید هم کماکان از ارزش کافی برای توجه افزونتر برخوردار است. امیدواریم مقالهی حاضر در این زمینه به حال عزیزان دبیر سودمند افتد.
خلاصه ماشینی:
"4. ویژگی فراگیران دورهی دبیرستان و چگونگی فعال کردن آن با طرح روش فعال و اثربخشی آن روی فراگیران،همچنین با در نظر گرفتن ویژگیهای رفتاری و چگونگی آموزش فراگیران مورد نظر ما(دبیرستان و پیشدانشگاهی)،میتوان روند تحقق هدف آموزش توسط معلم را چنین تبیین کرد: یکی از ویژگیهای مهم فراگیران این دوره،وجود احساسات قوی و غلبهی آن در بعضی از زمینههای آموزش و موضوعات خاص است.
ب)تعیین شیوه:معلم در ابتدا با تعیین روش ارائهی مطلب(که به اقتضای موضوع انتخاب میشود)انسجام فکری را در کلاس ایجاد میکند که هم باعث جلب توجه فراگیر میشود و هم آمادگی ذهنی لازم را فراهم میسازد و باعث تسهیل در فراگیری میشود.
4. روش ایفای نقش یا طراحی رفتار در این روش میتوان یک تا سه دانشآموز را انتخاب کرد تا موضوعی را که یا عین واقعیت و یا نزدیک واقعیت است و جنبهی عمومی دارد،در زمان محدودی مثلا 01 دقیقه به صورت ساده بیان کنند.
با طراحی این رفتار میخواهیم دانشآموز را در چالشها قرار دهیم یا در آموزههای قبلیاش،تزاحم و تضاد ایجاد کنیم تا با روش ایفای نقش بتواند پاسخهایی را برای سؤالات طرح شده بیابد و در پایان در صورت نیاز معلم، با استدلالات کافی رفع اشکال کند و موضوع را به طرز صحیح و قابل فهم شرح دهد.
5. ایجاد طوفان مغزی در این روش معلم با طرح سؤال یا بیان مطلبی در رابطه با اطلاعات قبلی دانشآموز او را دچار تعارض فکری میکند و به تفکر وا میدارد."