چکیده:
در شمارهی قبل با مفهوم برنامهی درسی ملی و برخی از اجزا و مؤلفههای آن،مانند مبانی فلسفی،رویکرد و اصول آشنا شدید و در مورد چگونگی تأثیر برخی از گزارههای مبانی بر برنامههای درسی توضیحاتی داده شد. در این شماره با بخش دیگری از برنامهی درسی ملی آشنا میشوید.
خلاصه ماشینی:
"براساس آنچه که در بخش مبانی فلسفی برنامهی درسی ملی آمده است:هدف غایی نظام تعلیم و تربیت در جمهوری اسلامی ایران،«دستیابی متربیان به مراتبی از حیات طیبه» تعیین شده است که میتوان آن را به عبارتهای مترادف دیگری مانند«دستیابی متربیان به مراتبی از عبودیت خداوند» یا«رسیدن آنان به مراتبی از قرب الهی»نیز بیان کرد.
در سند برنامهی درسی ملی،مواردی به عنوان مبنای تعیین اهداف در نظر گرفته شدهاند که بتوانند راه را برای رسیدن به هدف غایی تعلیم و تربیت هموارتر کنند و متربی را در آن جهت پیش ببرند.
این الگو که بر پنج عنصر«تفکر،ایمان،علم،عمل و اخلاق»و چهار عرصهی«رابطه با خود،خدا،خلق و خلقت» در تعیین اهداف تأکید میورزد،میخواهد بگوید که نظام تعلیم و تربیت اسلامی ما باید به دنبال تربیت انسانهایی باشد که اهل فکر و اندیشه،اهل ایمان و باور محکم و استوار،اهل علم و دانش و بصیرت،اهل عمل صالح و شایسته و اهل اخلاق نیک و فضایل انسانی باشند و در عرصههای گوناگون زندگی برطبق معیارهای درست عمل کند."