چکیده:
هدف کلی پژوهش حاضر رابطه ادراکات دانشجویان از فرهنگ سازمانی دانشگاه با پیشرفت تحصیلی آنان در دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان (اصفهان) بود. روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی و جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان در سال تحصیلی 89-1388 (11000) نفر تشکیل دادند که با استفاده از نمونه گیری تصادفی خوشه ای، متناسب با حجم 365 نفر از سه دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، کشاورزی و علوم پایه به عنوان نمونه انتخاب گردید. ابزار گردآوری اطلاعات در این پژوهش پرسشنامه محقق ساخته با 64 سؤال بسته پاسخ بود که برای سنجش روایی سؤالات، از نظر کارشناسان مربوطه و برای سنجش پایایی از فرمول آلفای کرونباخ مقدار 94/0 بدست آمد. تجزیه و تحلیل داده ها در دو سطح آمار توصیفی (درصد، فراوانی، میانگین و انحراف معیار) و استنباطی( ضریب همبستگی پیرسون، آزمون رگرسیون، آزمون t مستقل و آزمون های مانوا، تحلیل واریانس یک راهه، LSD، لوین، شفه) صورت گرفت. یافته ها نشان داد که بین همه ابعاد فرهنگ سازمانی (نگرش به تحصیل، فرایند آموزشی، امکانات محیط دانشگاهی، روابط انسانی و قوانین و ارتباطات شفاف) با پیشرفت تحصیلی دانشجویان در سطح 05/0≥p ارتباط معنی دار آماری وجود دارد. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که نگرش به تحصیل و قوانین و ارتباطات شفاف بهترین پیش بینی کننده پیشرفت تحصیلی دانشجویان می باشد. ضمنا بین ادراک دانشجویان از فرهنگ سازمانی دانشگاه بر حسب جنسیت و دوره تحصیلی تفاوت معناداری وجود نداشت.
خلاصه ماشینی:
"ضریب همبستگی بین ادراک دانشجویان در ابعاد فرهنگ سازمانی(مستقل)با پیشرفت تحصیلی(وابسته (به تصویر صفحه مراجعه شود) در جدول 1 ضریب همبستگی محاسبه شده در خصوص سؤال اول پژوهش بیانگر آنست که بین ادراک دانشجویان در بعد نگرش به تحصیل و پیشرفت تحصیلی در سطح p>0/05 رابطه معنادار وجود دارد.
ضریب همبستگی بین وجدان کاری و عدالت بر حسب جنسیت (به تصویر صفحه مراجعه شود) بر اساس یافتههای جدول 5،ضریب همبستگی بین وجدان کاری و عدالت سازمانی ادراک شده به تفکیک جنسیت در سطح p>0/05 معنادار بوده بنابر این بین وجدان کاری و عدالت سازمانی ادراک شده در گروه مردان و زنان رابطه معنادار وجود دارد.
با توجه به اینکه Z محاسبه شده از مقدار بحرانی جدول در سطح خطای 5 درصد(1/69)بزرگتر است میباشند بنابراین بر اساس آزمون Z فیشر بین رابطه همبستگی در این دو گروه از کارکنان تفاوت وجود دارد و همبستگی بین وجدان کاری و عدالت سازمانی ادراک شده در کارکنان لیسانس و بالاتر بیشتر است.
خلاصه نتایج تحلیل واریانس چند متغییره،مقایسه مولفههای عدالت سازمانی بر حسب عوامل جمعیت شناختی (به تصویر صفحه مراجعه شود) یافتههای جدول(31)،نشان میدهد f مشاهده شده در خصوص مقایسه مولفههای عدالت بر حسب جنسیت،سابقه،تحصیلات،نوع استخدام و حوزه کاری در سطح p>0/05 معنادار نبوده، بنابر این تفاوت معناداری بین عدالت توزیعی،رویهای و ارتباطی بر حسب جنسیت،سابقه کار، مدرک تحصیلی،نوع استخدام و حوزه کاری وجود ندارد."