چکیده:
هدف از این مقاله بررسی نقش پیاده سازی کارت امتیاز متوانز در بهبود عملکرد شرکت است.سوال اصلی این پژوهش آن است که آیا بکارگیری کارت امتیاز در شرکت صنایع مخابرات ایران توانسته است به بهبود عملکرد این سازمان کمک کند؟روش تحقیق از نوع توصیفی است که به لحاظ ماهیت،کاربردی و به لحاظ روش اجرا پیمایشی است.جامعه آماری این پژوهش مجریان و متخصصان پیاده سازی ارزیابی متوازن شرکت صنایع مخابرات ایران،مدیرات فروش و خدمات پس از فروش،مدیران ارشد،مدیران حسابداری مدیریت و مدیران مالی شرکتها را تشکیل میدهند که 590 نفر تخمین زده شدند که 120 نفر از آنان با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند.ابزار جمعآوری اطلاعات برای سه محور مشتری،فرایند داخلی و رشد و یادگیری پرسشنامهای است که روایی آن از طریق روایی صوری و پایایی آن با محاسبه آلفای کرونباخ تایید شد.اطلاعات مورد نظر برای محور مالی،گزارشات منتشر شده شرکت در طی سالهای 78 تا 89 مانند ترازنامه و صورت سود و زیان، شاخصها و معیارهای ارزیابی شرکت و گزارشات مربوط به ارزیابی متوازن است.یافتههای پژوهش نشان میدهد در شرکت صنایع مخابرات ایران پیادهسازی کارت امتیاز متوازن،به بهبود عملکرد سازمان منجر شده است.پژوهش حاضر با هدف بررسی عوامل موثر بر وضعیت خلاقیت در دانشگاه از دیدگاه اساتید و دانشجویان انجام گردید.نمونه پژوهش شامل 504 نفر از اساتید و دانشجویان(از تمامی رشتههای تحصیلی)دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار بود که با روش نمونهگیری طبقهای و بصورت تصادفی انتخاب شدند.ابزار تحقیق شامل دو پرسشنامه(عوامل موثر بر خلاقیت)بود که از نظر شاخصهای روان سنجی مورد تائید قرار گرفتند.برای تحلی دادهها از آزمون خی دو و فریدمن استفاده گردید.نتایج نشان داد که از دیدگاه اساتید و دانشجویان عامل اجتماعی-آموزشی،انگیزشی و مدیریتی بیشترین تأثیر معنیدار را بر وضعیت خلاقیت در دانشگاه دارند.همچنین اساتید و دانشجویان خود را خلاق دانسته و اساتید نگرش مثبتتر و معنیداری نسبت به دانشجویان داشتند.
خلاصه ماشینی:
"با این حال اجتهادی(7731)معتقد است که با شکلگیری دانشگاه تهران و سپس سایر مراکز آموزش عالی در ایران عملا فقط به مقوله دوم از کارکردهای آموزش عالی یعنی انتقال دانش (آموزش)توجه شد و دو مقوله دیگر یعنی تولید دانش(خلاقیت علمی)و اشاعه و نشر دانش -------------- (1) Amabile (2) prilletevsky (3) Dolan and Metcalfe (4) Scientific of creativity (فناوری)به فراموشی سپرده شد.
توزیع فراوانی پاسخهای اساتید به عوامل موثر بر خلاقیت (به تصویر صفحه مراجعه شود) تحلیل جدول شماره 1 نشان میدهد که خی دو بدست آمده(07/63)بزرگتر از مقدار بحرانی جدول(31/28)بوده،بنابر این با 99 درصد اطمینان میتوان نتیجه گرفت که بین دیدگاههای اساتید درباره عوامل موثر بر خلاقیت تفاوت معنیداری وجود دارد و از دیدگاه اساتید به ترتیب عامل اجتماعی،انگیزشی و مدیریتی تاثیر مهمی بر وضعیت خلاقیت در دانشگاه دارند.
توزیع فراوانی پاسخهای دانشجویان به عوامل موثر بر خلاقیت (به تصویر صفحه مراجعه شود) تحلیل جدول شماره 3 نشان میدهد که خی دو بدست آمده(41/1)بزرگتر از مقدار بحرانی جدول(31/28)بوده،بنابر این با 99 درصد اطمینان میتوان نتیجه گرفت که بین دیدگاههای دانشجویان درباره عوامل موثر بر خلاقیت تفاوت معنیداری وجود دارد و از دیدگاه دانشجویان به ترتیب عامل آموزشی،انگیزشی و مدیریتی تاثیر مهمی بر وضعیت خلاقیت در دانشگاه دارند.
توزیع فراوانی پاسخهای اساتید و دانشجویان باور به خلاق بودن (به تصویر صفحه مراجعه شود) تحلیل جدول شماره 5 نشان میدهدکه خی دو بدست آمده(7/7)بزرگتر از مقدار بحرانی جدول(6/36)بوده،بنابر این با 99 درصد اطمینان میتوان نتیجه گرفت که بین دیدگاههای اساتید و دانشجویان تفاوت معنیداری وجود دارد و هر دو گروه باور واقعی به خلاق بودن خود دارند."