چکیده:
روایت جزیره خضرا جایگاه زندگانی امام زمان(ع) را از لحاظ موقعیت جغرافیایی تعیین کرده است براین اساس مطالعه و بررسی آن از جهت صحت و ضعف ضروری است
از این رو برخی از محدثان و محققان به بررسی سندی و محتوایی این روایت پرداخته و بهاین نتیجه رسیده اند که این روایت از لحاظ سندی ضعیف و از لحاظ محتوایی اشکالات فراوانی دارد که طی این مقاله از آنها گفتگو شده است
خلاصه ماشینی:
در این تحقیق روایت جزیرة خضراء از نظرسندی و محتوایی نقد شده و سپس نظر اندیشوران معاصرنظیر علامه محمد تقی شوشتری، علامه سید جعفر مرتضی دانشجوی دوره کارشناسی دانشکده علوم حدیث (ورودی 78) عاملی، آیت الله حسن زادة آملی، آیت الله ابراهیم امینی و برخی دیگر از عالمان در این باره ذکر شده است.
پس از حمد و ثنا، در خزانة امیرمومنان، پیشوای پرهیزکاران، سرور اوصیا و حجت پروردگار جهانیان حضرت علی بن ابی طالب (ع) رسالهای یافتم به خط شیخ فاضل عالم عامل « فضل بن یحیی بن علی طیبی کوفی» که متن آن چنین است: «پس از حمد پروردگار و درود بر پیامبر و اهل بیت آن حضرت، این بندة محتاج به عفو پروردگار « فضل بن یحیی بن علی طیبی کوفی» چنین گوید که از شیخ شمس الدین بن نجیح حلی و شیخ جلال الدین عبدالله بن حرام حلی در نیمه شعبان سال 699هـ هجری حکایت عجیبی که زین الدین علی بن فاضل مازندرانی در جزیرة خضراء آن را مشاهده نموده بود ، شنیدم.
یحیی بن طیبی میگوید: شیخ زینالدین علی بن فاضل گفت: در جزیرة خضراء فقط نام پنج نفر از علمای شیعه مطرح بود: سید مرتضی, شیخ طوسی, محمد بن یعقوب کلینی, ابن بابویه, ابوالقاسم جعفربن اسماعیل حلی.
2 6 ) صدق راوی مستلزم صدق مطالب روایت نیست؛فرضاً علی بن فاضل در آنچه گفته صادق باشد, صداقت او دلیل بر صحت تمامی مطالب داستان نیست و تنها نتیجهای که میتوانیم بگیریم این است که جزیرهای به نام خضراء وجود دارد و در آن شخصی به نام شمسالدین و افرادی به عنوان نائب امام زمان(عج) زندگی میکنند.
ولی در روایت بحرانی آمده است که علی بن فاضل به نقل از شمسالدین میگوید:« در این جزیره هیچ درهمی وارد یا خارج نمیشود و درهمهای آنها همان حوالههایی است که بر آن مقدار حواله نوشته شده.