خلاصه ماشینی:
"برای نمونه، علامه برای رفع ناسازگاری میان آیاتی که آدم وحوا را آفریده شده ازگل ویا خاک معرفی می کنند و دیدگاه داروین که انسان را بازآفریده از حیوانات دیگر می نمایاند، می نویسد: (واما این فرضی که دانشمندان طبیعی امروز مطرح کرده اند وتمام گونه های حیوانات فعلی وحتی انسان را به وجود آمده از انواع ساده تری می دانند و می گویند: اولین فرد بشر از آخرین فرد تکامل یافته میمون پدید آمده که مدار بحثهای طبیعی امروزه است ویا می گویند: انسان ازماهی تحول یافته، همه این سخنان، فرضیه ای بیش نیست وفرضیه نیز هیچ دلیل علمی و یقینی ندارد.
) 49 عقل و گزاره های دینی علامه درمقدمه تفسیر المیزان، پس از یادکرد روش تفسیری محدثان واین که آنها در فهم آیات، تنها از سخنان صحابه وتابعان سود می بردند، می نویسد: (اهل حدیث در روشی که اختیار کرده اند به اشتباه رفته اند؛ زیرا با این روش، عقل و اندیشه را ازکار انداخته اند ودرحقیقت گفته اند: ما حق نداریم در فهم آیات قرآنی، عقل وشعور خود را به کار بریم و تنها باید ببینیم، روایت از ابن عباس ویا فلان صحابی دیگر چه معنایی نقل کرده وحال آن که قرآن کریم نه تنها عقل را از اعتبار نینداخته، بلکه معقول هم نیست که آن را از اعتبار ساقط کند، برای این که اعتبار قرآن و الهی بودن آن به وسیله عقل برای ما ثابت شده است."