چکیده:
مقاله حاضر به بررسی تاثیرات جهانی شدن در عرصه رفتار فردی می پردازد. جهانی شدن که در بستر فناوری ارتباطات و انقلاب اطلاعات موجب کم رنگ تر شدن مرزهای مکانی و زمانی شده، و موجد بسط ارزش های فردی در میان فرهنگ هایی است که امکان ارائه بیشتر این ارزش ها را در جهان دارند. شبکه های ماهواره ای تلویزیونی از مهم ترین ابزار ترویج این قبیل ارزش های فرهنگی در گستره جوامع هستند. در این مقاله تاثیر شبکه های ماهواره ای مد بر روی دختران تحصیل کرده ایرانی مورد بررسی قرار گرفته است. مقاله در پی پاسخ به این پرسش است که در دنیای گسترش روزافزون فناوری های ارتباطی و ماهواره ای، کنش شخصی و اجتماعی افراد تا چه اندازه بر اساس دریافت های آگاهانه و یا غیرآگاهانه ارتباطی شکل می پذیرند. آیا ماهواره به عنوان عامل ارتباطی قدرتمند بر روی جوانان تحصیل کرده و شهری ایرانی اثر دارد؟ با استفاده از روش پیمایشی و استخراج و تحلیل داده ها این نتیجه حاصل می شود که شبکه های مد ماهواره هایی که به تبلیغ لباس های مبتنی بر طراحی های غربی می پردازند بر روی دختران تحصیل کرده جامعه ما تاثیر داشته اند، اما این تاثیرات غالبا آگاهی مدارانه بوده تا رفتار گرایانه. این مطالعه نشان می دهد این تاثیرات بیش از آنکه منجر به بروز رفتار و کنش آشکار اجتماعی جدید شود، بر شناخت استفاده کنندگان از این شبکه ها تاثیر گذاشته است
خلاصه ماشینی:
"همان طور که براساس مبانی نظری تحقیق انتظار میرفت،جداول توافقی بین این متغیرها نشان میدهد روند سلسلهمراتبی تأثیر قابل مشاهدهای دارد یعنی مدهای شبکههای غربی اول روی شناخت و آگاهی افراد اثر داشته و در درجه بعدی برنگرش و در مرحله آخر برروی رفتار آنها مؤثر بوده است.
متغیرهای مانع(عامل)چهارگانه و شاخص رفتار (به تصویر صفحه مراجعه شود) سپس آزمون کای برای تأثیر عنصر خانواده بررفتار مخاطب شبکه ماهوارهای صورت گرفت که نتایج آن در جدول شماره 8 آمده است.
در این عرصه که در حوزه اقتصادی و عمدتا فرهنگی تحلیل میشود از یک سو شاهد حرکت اقتصادی به سمت بازارهای وسیعتر و فارغ از حاکمیت،محدودیت و انحصار هستیم و از سوی دیگر فرهنگها و ارزشهای آن به سمت جهانشمولی سوق مییابند؛یعنی رسانه از طریق شبکه مد به مبادلات نمادین در قالب تبادل مجموعهای از نشانهها در بین مخاطبان خود دست میزند که این تبادلات،جهانی است زیرا به آسانی قابل انتقال بوده و میتوانند از موقعیت جهانی برخوردار شوند.
نکته دیگر اینکه چهار متغیر که به عنوان عوامل مؤثر برکنترل رفتار افراد و یا به عبارت دیگر مانع از تبدیل آگاهی و نگرش به متغیر رفتار در بین دختران میشود،مورد بررسی قرار گرفت و نتایج نشان داد دو متغیر خانواده و عرف اجتماعی در مرحله تغییر رفتار دختران در استفاده از مدهای ترویجی در شبکههای ماهوارهای اثر بیشتری داشته است.
P,reyeB secrofretnuoc sti dna noitazilabolG)8002(seidutS naisA tsaehtuoS fo etutitsnI &,.
J. P,rolyaT &llewkcalB:drofxO,egnahc labolg fo seihpargoeG,)sdE(."