چکیده:
هدف: هدف از این پژوهش، بررسی مفهوم رضایت شغلی و اهمیت آن، نظریههای نیاز و رضایت شغلی، عوامل مؤثر بر رضایت شغلی، و همچنین اثرات مهم رضایت شغلی کتابداران میباشد. روش: این پژوهش به روش کتابخانهای (سندی) انجام گرفته است. و اطلاعات آن از مطالعه منابع موجود در کتابخانههای معتبر و جستجوی مقالات در سایت و پایگاههای اطلاعاتی مربوط به موضوع فراهم گردیده است. یافتهها: کتابخانه، یکی از مهم ترین نهادهای یک جامعه است که منعکس کننده تحولات اجتماعی، اقتصادی، علمی و فرهنگی آن جامعه است. کتابخانههای دانشگاهی جهت تحقق اهداف آموزشی و پژوهشی و با هدف ارائه خدمات به مراجعان (استاد، دانشجو و پژوهشگر)، نیازمند نیروی انسانی علاقه مند، متخصص و با تجربه است. بنابراین شناخت نیازهای کتابداران شاغل در این کتابخانهها و تلاش در تامین رضایت شغلی آنها تاثیر بسیاری بر کیفیت خدمات کتابخانههای دانشگاهی دارد.
خلاصه ماشینی:
"در این زمینه ساعتچی(1372)مهمترین عامل یهرهوری در سازمان را عامل انسانی یعنی نیروی انسانی برانگیخته شده میداند و معتقد است که انگیزش کارمندان، سطح روحیه و رضایت شغلی آنها به هم ارتباط مستقیم دارند و برای افزایش رضایت شغلی کارکنان باید به ارضای نیازهای آنها در محیط کار خود توجه شود و برای این منظور،فضای روانی مناسب درون سازمان باید ایجاد گردد تا مشارکت افراد سازمان و خلاقیتها و نوآوریها بیشتر شوند(ساعتچی،1372).
امروزه با پیشرفت و گسترش سازمانها و پیچیدگی ابزار اطلاعرسانی، کتابداران دانشگاهی به عنوان جزئی از نظام اطلاعرسانی مورد توجه دست اندرکاران امر اطلاعرسانی قرار گرفتهاند و بالطبع مساله رضایت شغلی آنها تاثیر شگرفی در فعایت و پیشرفت آنان بر جای میگذارد؛زیرا آنها بهعنوان واسط بین منابع اطلاعاتی از یک طرف و مراجعان از طرف دیگر مهمترین نقش را در ارائه خدمات بهتر و در نهایت تامین نیازهای اطلاعاتی مراجعان دارند.
بنابراین هرزبرگ نشان میدهد که نیازهای امنیت و اجتماعی مرتبط با شغل افراد است که اگر مورد توجه قرار نگیرند،کارمند ناراضی میشود،از سوی دیگر عواملی که سبب ایجاد رفتار مورد رضایت سرپرستان میشوند،از قبیل کار کردن بیشتر و بهتر،به نیازهای احترام مربوط میگردد.
یافتههای پژوهش پورز(2003) در کتابخانههای دانشگاهی نشان میدهد که بین سطح رضایت شغلی کتابداران و میزان استرس همبستگی بسیار قوی وجود دارد.
همچنین پژوهش برد(2006)به این مطلب اشاره دارد که سلامت جسمی و روانی کتابداران دانشگاهی به شدت تحت تأثیر رضایت شغلی آنها است و عدم رضایت شغلی،احتمال مبتلا شدن آنها به بیماریهای فشار خون،استرس و بیماریهای قلبی را به میزان زیادی افزایش میدهد."