چکیده:
هدف هر نظام اطلاعاتی،بازیابی اطلاعات مرتبط شو ربط زیربنای طراحی و ارزیابی این نظامهاست.از آنجایی که ربط مفهومی پیچیده و چندبعدی است،علیرغم آنکه تاریخی نسبتا طولانی دارد و مطالعات زیادی در مورد آن صورت گرفته،میان پژوهشگران آن توافق چندانی وجود ندارد؛بهطوری که تعریفهای متعدد و مختلفی از آن ارائه شده است که در جامع و مانع بودن با یکدیگر تفاوت دارند و هریک از جنبهای خاص به آن پرداخته است.بر همین اساس،انواع ربط شناسایی شده است و معیارها و مقیاسهای متفاوتی هم برای سنجش آن به کار میرود.با توجه به اینکه معیارهای سنجش عملکرد نظامها بر پایهء ربط است با توجه به ابهامات و بیثباتیها مفهوم ربط،آنها نیز در معرض انتقاد هستند.
خلاصه ماشینی:
"تفاوت دیگر این رویکرد با رویکرد قبل این است که در اینجا برای سنجش ربط از دقت و بازیابی مورد انتظار7که ون ریسبرگن(9791)فرمولهای محاسبه آنها را ارائه کرده استفاده میشود،درحالیکه در رویکرد اول ضریب بازیابی و دقت ساده به کار میرود.
از دیدگاه وی،"مناسبت"رابطهء میان مدرک و درخواست است که توسط کاربر مورد قضاوت قرار میگیرد و"ربط"همان رابطه است با این تفاوت که "ربط"ارتباط"جانشین"با"درخواست"از بعد موضوعی و"سودمندی"41،و مفید بودن نتایج برای کاربر است(نقل در میزارو،7991).
همانطور که اشاره شد از میان معیارهای مورد بررسی در مطالعه طبیعی،دستهء"موضوعیت"کاهش شدیدی داشت؛ بدین معنی که افراد در مرحلهء بررسی استنادها به"موضوعیت"توجه دارند،اما با در دست داشتن تمام متن مدرک"موضوعیت"ارزش بسیار کمتری پیدا میکند و افراد به معیارهای دیگری که در دستهء"ساختار پژوهش"و"سودمندی"قرار دارند بیشتر توجه میکنند؛اما در مطالعهء آزمایشگاهی که ارزیابی توسط فردی غیر از کاربر واقعی صورت میگیرد و پرسشها برگرفته از نیاز واقعی نیستند"موضوعیت"معیار مهمی در ارزیابی تمام متن است.
Relevance aura هستند،اسپینک و همکارانش(8991)51 معیار را شناسایی کردهاند که برخی از آنها عبارتند از:"رایگان بودن،بهنگام بودن،فقدان اطلاعات کافی،فقط بهطور جزیی با موضوع مربوط بودن،شامل چندین مفهوم بودن،و مرتبط با موضوع ولی بسیار فنی بودن منابع مفیدی را ارائه کرده است(نقل در لارج،2831).
از آنجا که مخاطب اصلی نظام بازیابی کاربر است،علاوه بر ربط موضوعی شرایط موقعیتی و شناختی کاربر هم باید مدنظر قرار گیرد؛زیرا ممکن است مدرکی از نظر موضوعی مرتبط باشد اما در ساختار دانش و شناخت فرد تغییری ایجاد نکند یا برای او کاربردی نداشته باشد."