چکیده:
رفتاری و مراقبتهای تسکینی موقنی،تلاش میکند یک مرگ خوب،بدون رنج،درد و فشار را ایجاد نماید.اما قرآن کریم،کاهش این رنج و درد را در مقایسه با عظمت جهان آخرت از درجهء چندم اهمیت-اگر نگوییم بسیار ناچیز و بیاهمیت برخوردار میداند.هدف نتایج این آماده شدن،کاهش درد و رنج فرد درد و رنج فرد در حال مرگ است که منظور روانشناسان معاصر را نیز تأمین خواهد کرد.مرگ به عنوان بزرگترین حادثهء زندگی،مفهوی پیچیده دارد و میتواند با درد و رنج زیادی همراه باشد.قرآن مجید و روانشناسی بر عظمت مرگ و اهمیت تمایل انسان به جاودانگی و ترس از مرگ تأکید میکنند و توافق دارند که نوع واکنشهای هیجانی افراد در مواجهه با مرگ و پذیرش آن،بستگی کامل به اعمال،رفتار،افکار،ساختار شخصیتی و توان مقابهای او با مسائل و مشکلات گذشته در طول حیات دارد. روانشناسی با کاهش سطح هوشیاری،افزایش حواسپرتی و تکنیکهای شناختی-
خلاصه ماشینی:
"ذیل آیهء 39 انعام که حال گروه اول را در هنگام مرگ این چنین بیان میکند «ولو تری إذ الظالمون فی غمرات الموت و الملائکة باسطو أیدیهم أخرجوا أنفسکم الیوم تجزون عذاب الهون بما کنتم تقولون علی الله غیر الحق و کنتم عن آیاته تستکبرون» علامه مینویسد: لفظ«غمر»در اصلل لغت به معنای پوشانیدن و پنهان کردن چیزی است به طوری که هیچ اثری از آن آشکار نماند و لذا آب بسیار زیادی را که ته آن پیدا نیست و همچنین جهالت دائمی و نیز گرفتاری و شدتی را که احاطه به انسان داشته و از هر طرف راه نجات از آن مسدود باشد«غمر»میگویند و در آیه مورد بحث به همین معنای آخری است و کلمه: «هون»و«هوان»به معنای کنایی آن است که البته به اختلاف موارد مختلف میشود،مثلا بسط ید در یک زمامدار قدرت بر اداره امور مملکت است بدون اینکه مزاحمی در کارش باشد و بسط ید در یک مامور و مجری دستور دولت درباره یک مجرم به معنای زدن و بستن و شکنجه کردن آن مجرم است.
البته علاوه بر موارد فوق که از مهمترین اهداف دین اسلام در زمان مرگ فرد میباشد کمک به کم کردن رنج و درد بیمار نیز مورد توجه است و در چهارچوب باورهای دینی قرار دارد،اما کاهش این رنج و درد در مقایسه با عظمت جهان آخرت(بقره،411؛انعام،51) از درجهء جندم اهمیت برخوردار میباشد."