چکیده:
هدف از این پژوهش،بررسی رابطه تعهد سازمانی معلمان با عملکرد تحصیلی دانشآموزان مدارس راهنمایی دخترانه دولتی منطقه 6 شهر تهران بود.پژوهش به شیوه توصیفی(همبستگی)انجام شده است.جامعه آماری شامل معلمان مدارس راهنمایی دخترانه منطقه شش شهر تهران بود که براساس جدول کرجسی و مورگان تعداد 521 نفر از آنها بصورت تصادفی انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفت.ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه استاندارد شدهء تعهد سازمانی آلن و مییر(1991)؛بود.همچنین از میانگین نمرات پایان سال تحصیلی دانشآموزان جهت تعیین ارتباط آنها با تعهد معلمان استفاده شد.دادههای گردآوری شده با بهرهگیری از ضریب همبستگی پیرسون،آزمون معنی داری،همبستگی اسپیرمن غیرپارامتری و تحلیل رگرسیون چندگانه با روش گام به گام (stepwise) از طریق نرم افزار spss مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.نتایج پژوهش نشان داد که:1-بین تعهد سازمانی و عملکرد تحصیلی دانشآموزان رابطه معنیدار و مثبت وجود دارد.2-بین تعهد عاطفی و عملکرد تحصیلی دانشآموزان رابطه معنی دار و مثبت وجود دارد.3-بین تعهد مستمر و عملکرد تحصیلی دانشآموزان رابطه معنیدار وجود ندارد.4-بین تعهد هنجاری و عملکرد تحصیلی دانشآموزان رابطه معنیدار و مثبت وجود دارد.5-بین تعهد سازمانی با مدرک تحصیلی معلمان رابطه معنیدار و منفی وجود دارد.اما بین تعهد با سابقه شغلی و سن رابطه معنیدار وجود ندارد.6- نتایج رگرسیون نشان داد که مدرک تحصیلی و وضعیت بومی بودن در پیشبینی تعهد سازمانی اثر منفی دارند.اما نوع استخدام(رسمی بودن)،سابقه شغلی،سن و رشته تحصیلی(علوم انسانی بودن)نمیتوانند بر تعهد معلم تأثیرگذار باشند7-از بین سه مؤلفه تعهد سازمانی(تعهد عاطفی،تعهد مستمر و تعهد هنجاری)،تعهد هنجاری پیش بینی کننده معنیداری،برای میانگین نمرات دانشآموزان به شمار میرود.
خلاصه ماشینی:
"بنابراین این پژوهش،با هدف بررسی رابطه بین تعهد سازمانی معلمان با عملکرد تحصیلی دانشآموزان مدارس راهنمایی دخترانه دولتی انجام شده است.
بر اساس هدف مذکور فرضیات پژوهش به شرح زیر است: فرضیههای پژوهش 1-بین تعهد سازمانی معلمان با عملکرد تحصیلی دانشآموزان مدارس راهنمایی دخترانه دولتی منطقه 6 شهر تهران،رابطه معنیدار وجود دارد.
نتیجه دیگر این پژوهش آن است که بین تعهد سازمانی(کلی)معلمان و عملکرد تحصیلی دانشآموزان در سطح اطمینان 59% رابطه معنیدار و مثبت وجود دارد.
در واقع تعهد سازمانی با توجه به ابعاد سه گانه(عاطفی،مستمر،هنجاری)در آموزش و پرورش به عنوان یک نگرش میتواند در میزان علاقمندی،تمایل به ماندن و ترک سازمان و اثربخشی رفتاری معلمان در مدرسه و در نتیجه عملکرد تحصیلی دانشآموزان تأثیر قابل ملاحظهای داشته باشد.
از دیگر یافتههای پژوهش حاضر این است که بین تعهد مستمر معلمان و عملکرد تحصیلی دانشآموزان در سطح اطمینان 59% رابطه معنیدار وجود ندارد.
نتیجه دیگر این پژوهش آن است که بین تعهد هنجاری معلمان و عملکرد تحصیلی دانش آموزان در سطح اطمینان 99% رابطه معنیدار و مثبت وجود دارد.
نتایج تحقیقات چن و فرانسیسکو(0002)،سیوت سلی(0002)،چن و فرانسیسکو(3002)،حافظی(6731)،واحدی(9731)،طالبپور(0831)،زکی (0831)،رحیمپور عطاآبادی(3831)،امامی(3831)،شکری(6831)و حقیری(8831)نیز حاکی از نبود رابطه معنیدار بین تعهد سازمانی و سابقه شغلی کارکنان است که با نتیجه فرضیه پژوهش حاضر همسویی دارد.
یکی دیگر از نتایج پژوهش این است که بین تعهد سازمانی معلمان با سن آنان در سطح معنی داری 0/50 رابطه معنیدار وجود ندارد.
نتیجه دیگر این پژوهش آن است که بین تعهد سازمانی معلمان با وضعیت بومی بودن آنان در سطح 0/10 رابطه معنیدار و منفی وجود دارد."