چکیده:
در طول تاریخ زندگی جمعی انسان، مشارکت و تعامل بین افراد حائز اهمیت بوده است. دانشمندان، از دهه 60 میلادی، به اهمیت این قدرت در جامعه پی برده و آن را «سرمایه اجتماعی» نامیدند. علی رغم آثار فراوان مثبتی که این سرمایه دارد، در بسیاری موارد موجب ایجاد نزاع و رویارویی در جوامع شده است. علاوه بر این، با انباشت سرمایه اجتماعی، هیچ ضمانت اجرایی برای پایبندی افراد به قوانین موجود در گروه وجود ندارد. دراین راستا، مشکلات رفتاری همچون سواری مجانی، کژگزینی، کژمنشی و پیگیری کورکورانه منافع گروه در قالب گروه خواهی شکل میگیرد. این امر حاکی از شکست این باور است که «سرمایه اجتماعی یک خوبی مطلق است». این نوشتار، با استفاده از روش تحلیلی به معرفی مفهوم «سرمایه مذهبی» با تأکید بر مذهب اسلام، میپردازد. فرضیه مقاله آن است سرمایه مذهبی علاوه بر دارا بودن فواید موجود در سرمایه اجتماعی، نقصانهای آن را ندارد. ازاین رو، اقتصاد با پیگیری انباشت سرمایه مذهبی قادر خواهد بود به کارایی بیشتری دست یابد.
Frome the emergence of human social life، there appeared interaction and participation Umong human beings which lasted for ages. In the 60’s scientists realized this as a power and they called it “social capital”. later on، many studies were Carried out on the concept social capital they showed that social capital، despite having positive effects، could bring about oppositions and contradictions in the soviety. With the accumulation of social capital may occur problems such as “Adverse Selection”، “Moral Hazard”، and “Free Riding” and "Group fish". So social capital is not always profitable. This paper seeks to introduce the concept “Religious Capital” based on Islamic doctrines showing that religious capital has the merits of social capital but it does not have its defects. So religious capital has much more positive effects than social capital in achieving the developmental objectives.
خلاصه ماشینی:
"فرد a زمانی حالت (2) را انتخاب میکند که هیچ گونه سرمایه اجتماعی و مذهبی نداشته باشد؛ یعنیاین فرد دارای روحیهای خودخواهانه است و درتابع مطلوبیت او تنها سود خود او قرار دارد؛ یعنی =( ) ( نشان دهنده مقادیر سود است و رابطهای که برایاین تابع برقرار است، به صورت زیر خواهد بود: ≥0 =0 =ℎ این فرمول نشان میدهد که مطلوبیت فرد a تنها به سود خودش مرتبط بوده و منفعت سایر افراد برای او مطلوبیتی ایجاد نمیکند.
تابع مطلوبیت فرد a دراین حالت، بهاین صورت خواهد بود: =( , , , , ) و روابط زیر برای او صادق است: ≥0 =,,, ≥0 بنابراین، فرد a تنها در صورتی حالت (5) را انتخاب میکند که دارای انباشت سرمایه مذهبی باشد.
همچنین اگر فردی که دارای سرمایه مذهبی (با تأکید بر دین مبین اسلام) است، بر پایه اوامر خدای خود عمل کرده و همواره چه تحت نظارت فردی جامعه باشد، و چه نباشد، کارش را نیکو و برای رضایت و خشنودی خدا انجام خواهد داد؛ زیرا در قرآن، میفرماید: «اگر نیکی کنید به خود نیکی کردهاید و اگر بدی کنید به خود [بد نمودهاید] (اسراء: 7)؛ «بگو ای بندگان من که ایمان آوردهاید از پروردگارتان پروا بدارید برای کسانی که در این دنیا خوبی کردهاند، نیکی خواهد بود و زمین خدا فراخ است بیتردید شکیبایان پاداش خود را بیحساب [و] به تمام خواهند یافت (زمر:10)."